Større Atos - først i India
I India har Hyundai Santro fått en 1,1 liters motor. Ja vel – og hva så??? Jo, her hjemme heter Santro Atos, og får akkurat den samme pakken på slutten av året. Hyndai er en stor operatør i India. I dag produserer de ca. 120.000 biler der hvert år fra en fabrikk som var ferdig i 1998. Godt over 600 millioner dollar har de investert der, og som foreløpig takk har de fått en ti prosent markedsandel i nasjonen. Nå skal det investeres ytterligere 60 millioner dollars for å øke Accent og Santro-produksjonen til 150.000/år, og få markedsandelen opp på 12-tallet. Santro har de også begynt å eksportere, hver måned skipes 500 av den til markeder i nærheten. Men det er den samme 1-liters modellen vi kjenner her hjemme. Og på det indiske markedet har den plutselig møtt en hel del andre mikrobiler som er både sterkere og raskere. Derfor var det India som fikk verdenspremieren på Santro Zip Plus (hvor får de det fra?) som har 1.086 kubikk Epsilon-motoren. Åtte hester mer og en del mer dreiemoment, dette er en ganske lang-slag motor, hjelper til å kutte halvannet sekund av 0-100 tiden. Sånt hjelper, i hvert fall på papiret. Det går allerede en kvart million Santro på indiske veier, en rekke av dem er åpenbart importert fra Korea for i fjor solgte Hyundai fremdeles bare 90.000 enheter der. Resten av produksjonen ble eksportert. Men nå skal det bli flere, med den nye motoren. Nesten hele pluss-kapasiteten skal gis til denne lille kvikkasen. 1,1 literen skal for øvrig introduseres i Sør Korea i april/mai skiftet, og den kommer til Europa mot slutten av året. PS: I vår jakt etter bilder av nye Hyundai Santro kom vi over en stylet versjon hvor vår indiske designvenn, Dilip Chhabria har hatt en finger med i spillet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |