[]
[] [firmabil.no] []

Prestisjekampen



Siden de 11 F1 team benytter forskjellige biler, er det umulig å måle samtlige førere mot hverandre og si med sikkerhet hvem som er best. Men innad i teamene er forholdet mellom to kolleger en reell målestokk.

Det ligger stor prestisje i å oppnå en bedre kvalifiseringstid enn sin teamkollega. Selv om de to bilene i et team har en identisk oppbygging blir de likevel til en viss grad satt opp etter den enkelte førerens ønsker for best mulig å tilpasses hans kjørestil. Føreren er således avhengig av å ha en dyktig sjefsmekaniker som oppfatter hans signaler og klarer å optimalisere bilen. 

Ser vi på dagens kvalifisering på Imola-banen skiller det ett tidels sekund mellom de to Jaguar-førerne, Eddie Irvine og Pedro de la Rosa. I Minardi-teamet er det derimot hele 1,6 sekunder mellom Mark Webber og Alex Yoong. 

Kvalifiseringen i Spania ser slik ut:

Team

Fører

Tid

Pos

Fører

Tid

Pos

Diff.

Ferrari

Schumacher

1:16,364

1

Barrichello

1:16,690

2

+ 0,326

Williams

Schumacher

1:17,277

3

Montoya

1:17,425

4

+ 0,148

McLaren

Räikkönen

1:17,519

5

Coulthard

1:17,662

7

+ 0,143

Jordan

Fisichella

1:18,291

12

Sato

1:19,002

19

+ 0,711

BAR

Panis

1:18,472

14

Villeneuve

1:18,847

16

+ 0,375

Sauber

Heidfeld

1:17,851

8

Massa

1:18,139

11

+ 0,288

Jaguar

Irvine

1:18,779

15

de la Rosa

1:18,885

17

+ 0,106

Toyota

Salo

1:18,897

18

McNish

1:19,025

20

+ 0,128

Renault

Button

1:17,638

6

Trulli

1:17,929

9

+ 0,291

Arrows

Frentzen

1:18,121

10

Bernoldi

1:18,515

14

+ 0,394

Minardi

Webber

1:19,802

21

Yoong

1:21,415

22

+ 1,613

Ser vi på resultatene fra årets fem første VM-runder, er det tre førere som har utkvalifisert sin kollega ved hver anledning, Heinz-Harald Frentzen i Arrows, Mark Webber i Minardi og Mika Salo i Toyota. Mellom Minardi-førerne skiller det hele 7,5 sekunder i Webbers favør, men den største forskjellen finner vi i Jordan hvor Fisichella har utkvalifisert Sato med hele 27,1 sekund. Den største forskjellen, 25,4 sekunder oppsto i Australia da Sato slet med tekniske problemer som gjorde at han likevel fikk starte løpet selv om hans tid var langt utenfor den såkalte 107%-tiden. 

De jevneste kvalifiseringene finner vi hos McLaren og Renault hvor det bare skiller drøyt 2 tideler mellom førerne etter 5 kvalifiseringsomganger. Slik ser tallene ut etter årets 5 første VM-runder: 

Team

Fører 1

Fører 2

Forhold

Diff.

Ferrari

Schumacher

Barrichello

4-1

+ 1,704 sek.

McLaren

Coulthard

Räikkönen

2-3

+ 0,207 sek.

Williams

Schumacher

Montoya

3-2

+ 0,505 sek.

Jordan

Fisichella

Sato

4-1

+ 27,143 sek.

BAR

Villeneuve

Panis

3-2

+ 0,641 sek.

Sauber

Heidfeld

Massa

4-1

+ 2,100 sek.

Jaguar

de la Rosa

Irvine

2-3

+ 0,362 sek.

Toyota

Salo

McNish

5-0

+ 2,374 sek.

Renault

Button

Trulli

2-3

+ 0,237 sek.

Arrows

Frentzen

Bernoldi

5-0

+ 2,212 sek.

var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www."); document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));