PrestisjekampenSiden de 11 F1 team benytter forskjellige biler, er det umulig å måle samtlige førere mot hverandre og si med sikkerhet hvem som er best. Men innad i teamene er forholdet mellom to kolleger en reell målestokk.
Det ligger stor prestisje i å oppnå en bedre
kvalifiseringstid enn sin teamkollega. Selv om de to bilene i et team har en
identisk oppbygging blir de likevel til en viss grad satt opp etter den enkelte
førerens ønsker for best mulig å tilpasses hans kjørestil. Føreren er således
avhengig av å ha en dyktig sjefsmekaniker som oppfatter hans signaler og klarer
å optimalisere bilen. Ser vi på dagens kvalifisering på Imola-banen skiller det ett tidels sekund mellom de to Jaguar-førerne, Eddie Irvine og Pedro de la Rosa. I Minardi-teamet er det derimot hele 1,6 sekunder mellom Mark Webber og Alex Yoong. Kvalifiseringen i Spania ser slik ut:
Ser vi på resultatene fra årets fem første VM-runder, er det tre førere som har utkvalifisert sin kollega ved hver anledning, Heinz-Harald Frentzen i Arrows, Mark Webber i Minardi og Mika Salo i Toyota. Mellom Minardi-førerne skiller det hele 7,5 sekunder i Webbers favør, men den største forskjellen finner vi i Jordan hvor Fisichella har utkvalifisert Sato med hele 27,1 sekund. Den største forskjellen, 25,4 sekunder oppsto i Australia da Sato slet med tekniske problemer som gjorde at han likevel fikk starte løpet selv om hans tid var langt utenfor den såkalte 107%-tiden. De jevneste kvalifiseringene finner vi hos McLaren og Renault hvor det bare skiller drøyt 2 tideler mellom førerne etter 5 kvalifiseringsomganger. Slik ser tallene ut etter årets 5 første VM-runder:
|