[]
[] [firmabil.no] []

Schumi suveren i Spania





Ingen var i nærheten av å tukte regjerende verdensmester, Michael Schumacher i Ferrari i søndagens Spania Grand Prix. Størst jubel var det likevel hos Sauber og Arrows som begge sikret seg viktige poeng.

Gjennom hele helgen har Schumacher og Ferrari-kollega Barrichello vært raskest i Spania. På lørdagens kvalifisering hadde Michael en margin på nesten sekundet ned til lillebror Ralf som sikret seg 3. startspor bak Barrichello. 

Dramatikk før start

Men allerede før løpet startet skjedde det ting på Catalunya-banen. Minardi trakk begge sine biler fra start etter at to frontvinger og en bakvinge hadde kollapset i løpet av helgen. Hos Jaguar fant man uregelmessigheter i bensinen til Eddie Irvine, og selv om dette ikke førte til økte prestasjoner måtte Irvine starte fra bakerste spor.  

Problemer ble det også hos Ferrari da Rubens Barrichello ble stående på startplata uten å få satt bilen i gir da formasjonsrunden startet. Ferrari-mekanikerne jobbet på spreng i minuttene før start, men de måtte gi opp og for fjerde gang i år måtte den uheldige brasilianeren bryte. Litt merkelig er det at samtlige problemer hos Ferrari rammer Barrichello. 

God Schumi-start

Uten noen utfordrer i startspor to tok Schumacher starten lettvint. Etter første runde hadde han allerede en margin på et drøyt sekund til lillebror Ralf i Williams. Deretter fulgte Montoya foran Kimi Räikkönen, Jenson Button, David Coulthard og Jarno Trulli foran de to Sauber-bilene med Heidfeld og Massa. 

På tredje runde gjorde spanske Pedro de la Rosa en førerfeil og raste av banen. Sekunder senere, på den raske startlangsiden, mistet Kimi Räikkönen plutselig bakvingen på sin McLaren og måtte slukøret kjøre i depotet og parkere for dagen. Fjerde brudd på fem løp også for den unge, ambisiøse finnen. Mika Salo punkterte det ene hjulet på sin Toyota, og etter et langt depotstopp befant han seg helt sist i feltet. 

Også for Jordan ble dagen kort. Fisichella fikk hydraulikkproblemer og måtte bryte etter fem runder mens unge Takuma Sato hadde en spektakulær avkjøring og ble stående i sandfella på runde 11. Teamsjef Eddie Jordan var ikke blid etter den hendelsen og begynner muligens å bli lei den unge japaneren som enda har til gode å fullføre et løp samtidig som teamet står uten poeng etter 5 løp. 

2 stopp

Alle teamene hadde i dag valgt to depotstopp, og disse begynte etter 23 runder. Coulthard var sent ute med sitt første stopp og lå lenge på 2. plass bak Michael Schumacher. På 29. runde gjorde Ralf Schumacher det som så ut som en førerfeil, var av banen og skadet sin frontvinge. Det medførte et langt depotstopp på nesten halvminuttet for tyskeren som ramlet ned til 13. plass og var ute av kampen om en pallplassering.  

Etter at alle hadde gjort unna sine første stopp ledet Michael Schumacher foran Montoya mens Button hadde avansert opp til 3. plass. På de neste plassene fulgte David Coulthard, Jarno Trulli og Nick Heidfeld. Coulthard lå hele tiden tett bak Button, og på den 33. runden lykkes skotten i å passere engelskmannen. Button så ut til å ha problemer med sin Renault, og to runder senere ble han også passert av sin teamkollega, Jarno Trulli. 

Etter 42 runder kjørte både Button og Heidfeld, som før dette lå på plassen bak ham, i depotet. Et superraskt stopp for Sauber gjorde at Heidfeld kom ut igjen noen centimeter foran Button og overtok 5. plass i løpet.  

Action i depotet

3 runder senere var Montoya i depotet for sitt andre stopp. En utålmodig lollipop-mann løftet klar-signalet før bilen var ferdig tanket. Montoya lot seg ikke be to ganger, og kjørte over benet til mekanikeren, noe som medførte at han fikk et unødvendig langt stopp. Episoden så ikke behagelig ut for mekanikeren, men Montoya kunne på pressekonferansen etter løpet fortelle at alt sto bra til.

Jenson Button fikk etter hvert store problemer med sin Renault, og fem runder før mål måtte han parkere på gresset ved siden av banen. Trulli led samme skjebne og måtte bryte to runder før målgang.

Selv om Michael Schumacher slakket av mot slutten av løpet, tok han en klar seier. Andreplass gikk til Juan Pablo Montoya mens David Coulthard for andre gang i år kunne entre seierspallens nederste trinn. De to Sauber-bilene med Heidfeld og Massa tok 4. og 5. plass mens en fornøyd Heinz-Harald Frentzen tok sine og Arrows første poeng for året. 

Schumi i klar tet

I fører-VM leder nå Michael Schumacher med 44 poeng foran Williams-duoen Juan Pablo Montoya på 23 og Ralf Schumacher med 20 poeng. I konstruktør-VM er det mer åpent. Der leder Ferrari med 50 poeng foran Williams med 43. McLaren ligger på 3. plass med 13 poeng og økte dermed sin ledelse til Renault og Sauber som begge har 8 poeng. 

Neste VM-runde er Østerrike Grand Prix om to uker. Innen den tid får vi håpe konkurransen blir noe jevnere mellom Ferrari og resten av feltet. I Spania var det tydelig at Bridgestone hadde de beste dekkene, noe du ser tydelig ved å studere resultatlista.

Resultater Spania Grand Prix:

 

Pos.

Fører

Nasj.

Team-Motor

Dekk

Tid

1

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

1:30:29,981

203,751 km/t

2

Juan Pablo Montoya

COL

Williams-BMW

M

+ 0:35,630

3

David Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

+ 0:42,623

4

Nick Heidfeld

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 1:06,697

5

Felipe Massa

BRA

Sauber-Petronas

B

+ 1:18,973

6

Heinz-Harald Frentzen

TYS

Arrows-Cosworth

B

+ 1:20,430

7

Jacques Villeneuve

CAN

BAR-Honda

B

+ 1 runde

8

Allan McNish

GB

Toyota

M

+ 1 runde

9

Mika Salo

FIN

Toyota

M

+ 1 runde

10

Jarno Trulli

ITA

Renault

M

+ 2 runder

11

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 2 runder

12

Jenson Button

GB

Renault

M

+ 5 runder


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: