USA-salg fortsetter å øke
Etter april begynner industrien å snakke om et årsresultat på 17 millioner biler i USA. Det vil i praksis si: Glem krisemeldinger, glem 11. september, vi er på vei mot et nytt topp-år. GM er fremdeles motoren i amerikansk bilindustri. I april endte de med et volum 12 prosent over april i fjor, mens Chrysler måtte nøye seg med en økning på 3 prosent. Ford på sin side måtte igjen notere seg for tilbakegang, 7,4 prosent under april i fjor gjør at alarmen enda ikke kan slås av. For Ford er det først og fremst flåtekjøperne som svikter, til den gruppen gikk det 24% færre biler nå, men et lite lyspunkt er det at både Jaguar og Land Rover viser solid økning. Egentlig kan alle importbilene fremdeles fortelle om solid fremgang, selv om import-lederen Toyota (som vel snart må regnes som en amerikansk produsent) måtte nøye seg med en fremgang på 0,3 prosent denne måneden. Skrekkscenariet som har vært tegnet, med fallende marginer og ikke muligheter for å tjene penger, ser jo også ut til å være fullstendig feil. GM – som leder priskrigen og som har stått i spissen for 0-prosent finansiering - kunne fortelle at de tjente 791 millioner dollars i første kvartal. Når de har incentiver som gjennomsnittlig er verd 2.100 dollars pr. bil – og allikevel tjener både de og forhandlerne penger, forteller det litt om hvilke marginer som virkelig finnes på dette markedet. Fremgangen i bilsalget er viktig for oss alle. Bilsalg står for 20% av detaljomsetningen i USA og reflekterer i stor grad stemningen i amerikansk økonomi. Og, like det eller ei, vi er fremdeles ganske avhengig av at det går godt med den. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |