Tommy Rustad ønsket regn, men fikk sol
Det ble ingen god helg for Tommy Rustad i EM-runden på Silverstone. Det så lovende ut etter dagens oppvarming da han noterte fjerde beste tid, men i de to løpene ble han forfulgt av uflaks.
Egentlig skulle Tommy starte bakerst i dag siden han hadde
byttet motor før helgen, men den nye motoren viste seg å ikke holde, så teamet
gikk tilbake til originalen før løpet. Dermed fikk han starte fra spor 11 som
han hadde kvalet inn til. Løp 1 ”Jeg håper på regn i løpet slik at jeg får mulighet til å avansere,” sa Tommy i går til BilNorge. Slik gikk det ikke. Riktignok var det litt overskyet under første løp, men banen var knusk tørr. Rickard Rydell i Volvo tok teten i første løp fulgt av Jörg Müller i BMW. Men snart kom Fabrizio Giovanardi i Alfa og Dirk Müller i BMW opp og presset teten sammen Nicola Larini, også han i Alfa. Rydell fikk etter hvert problemer med gearkassa i sin Volvo, og mens Giovanardi og Dirk Müller kjempet om teten, så Nicola Larini sitt snitt til å passere de to og overta ledelsen. Løpet inneholdt en rekke spennende fighter av en karakter som
du bare kan drømme om å oppleve i Formel 1. Tommy ble hindret av en stor smell
som medførte at han måtte nøye seg med 11. plass. Larini holdt teten til mål og
vant løpet foran sin teamkollega Fabrizio Giovanardi. Jörg Müller tok 3. plassen
foran Rickard Rydell, Dirk Müller og Paolo Ruberti, også han i Alfa. Svenske
Fredrik Ekblom endte på 10. plass og Tommy Rustad på 11. Løp 2 Startrekkefølgen i andre løp avgjøres av plasseringen i første løp. De seks beste starter imidlertid i omvendt rekkefølge slik at Larini hadde startspor 6 og så videre. For Tommy Rustad betydde det startspor 11. ”Jeg kom godt i gang, men ble litt for ivrig og prøvde å ta flest mulig i starten,” sier han til BilNorge. ”Jeg havnet på gresset, og da jeg kom tilbake på banen krasjet jeg med en annen bil. Styrestaget på min Nissan røk og jeg måtte bryte løpet.” Dermed ble det en poengløs helg for Tommy Rustad som selvsagt ikke er fornøyd med det. ”Bilen min går like fort som de raskeste rett frem, men vi taper tid i svingene,” fortsetter Tommy som innser at de store fabrikkteamene, Alfa, Volvo og BMW har helt andre ressurser med hensyn til testing og optimalisering av bilene enn hans private RJN Team. Igjen ble løpet dominert av de to profesjonelle Alfa-førerne. Giovanardi vant foran Larini. Rickard Rydell tok 3. plass med sin Volvo, hans første pallplassering for året. Deretter fulgte Dirk Müller i BMW, Paolo Ruberti i Alfa og Fredrik Ekblom i BMW. Neste løp kjøres om to uker på den tsjekkiske Brno-banen. Der håper Tommy på en poengplass. EM-stilling etter 2 av 10 runder
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |