[]
[] [firmabil.no] []

Daewoo på plass - såvidt


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det har vi allerede fortalt dere – at GM skrev under (eller rettere: skulle skrive under) avtalen om å overta store deler av Daewoo. Men vi har ikke fortalt dere at det var på håret igjen. Demonstranter og opprørspoliti hadde planlagt sin egen alternative seremoni.

251 millioner dollars i cash var det GM skulle forplikte seg til å overføre da de i slutten av april skrev under på en avtale som gjør dem til eiere av store deler av Daewoo. En avtale som har vært forhandlet frem og tilbake i mange måneder, og der den formelle delen stadig ble utsatt, enten fordi GMs revisorer (har du hørt greia om revisorer etter Andersen/ENRO skandalen i USA? ”Hva blir to pluss to?” ”Hvor mye ønsker De at det skal bli?”) stadig fant nye lik i skapene, eller fordi Koreanske fagforeninger lagde så mye bråk at GM lurte på om det var noen vits i å forsøke å overleve der.

Men så var de siste detaljene klare, dato og tid og sted for fyllepenn-pushingen var klar. Hvorpå meldingen kom om at hele seremonien var flyttet til ”hemmelig sted”. Representanter for Daewoos fagforeninger hadde nemlig kommet stormende inn på det opprinnelige hotellet – og det var ikke for å applaudere, hvorpå Seouls staute opprørspoliser inntok sine posisjoner. Ikke akkurat et hyggelig underskrift-klima. ”Vi ønsket å beskytte Koreas bilindustri fra opphørssalg til USA” sa representanter for demonstrantene og oppnådde i hvert fall at det hele ble utsatt to timer.

Men nå er GM Daewoo Auto and Technology Company, som det nye selskapet skal hete, på plass og Nick Reilly er i ferd med å pakke og arrangere en ny overgang til den nye dietten. Han er nå Europa-sjef for Salg og Marketing, frem til midten av i fjor var han Vauxhall-sjef i England. Vant til bratte bakker, med andre ord.

En av hans første og største problemer er hva han skal gjøre med USA. Der later det til at hele salgsorganisasjonen til Daewoo skal oppløses, det er ikke noe som tyder på at GM kommer til å gi forhandlerne andre merker, derimot er det meget som taler for at Daewoo skal fordeles til eksisterende GM-forhandlere. Og se ikke bort fra at de kan komme til å bli utstyrt med Chevrolet-skilt der borte. Det høres imidlertid ut som masse kostbare rettssaker og mye badwill.

Et annet underlig paradoks: en uke etter at avtalen var underskrevet kunne Daewoo presentere sin første nye modell på to år. Det er Kalos (bildet), som vi ofte har sett som konsept på forskjellige bilutstillinger. Poenget er at den skal bygges på Daewoo-fabrikken i Pypuong – den eneste av de innenlandske fabrikkene som ikke er med i GM-overtakelsen. Denne gamle fabrikken er omfattet av en egen avtale, den skal produsere i egen regning for GM Daewoo, og amerikanerne har igjen bekreftet at de skal ta seg av salget av denne modellen. ”Daewoo by Daewoo for GM Daewoo?” 3.500 hver måned hjemme, og 20.000 i år på eksportmarkedene regner man med. (Til Norge i annet halvår, sannsynligvis).

Hva som skal skje med for eksempel Daewoo-fabrikken i Polen skal det fortelles om senere i denne måneden. Der kan de produsere nesten 300.000 biler i året, og er den største av de 11 utenom-Korea fabrikkene som GM ikke ville ha med på kjøpet. Akkurat som Pupyong administreres disse fabrikkene formelt av rest-Daewoo, Daewoo Motors heter det fremdeles, og som nesten-konk skal det bli interessant å se hva de får til.

Foreløpig er det ikke sagt noe konkret om hvordan ny-Daewoo skal distribueres i Europa. Men tyskerne ser i hvert fall bort fra at det skal bli Opel-forhandlernes ansvar. Der regner man heller med, på sikt, en tilnærming mellom Subaru og Daewoo. Det er nok mange som venter på akkurat DEN avklaringen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: