Nybilsalget foran i fjor
Etter mars så det dystert ut – for alle som ikke husket at det blir registrert svært få nye biler i påsken. Etter april ser det meget lovende ut, 23 prosent økning i forhold til i fjor høres dramatisk ut. Bare at i det året kom påsken i april. Sannheten er: vi ligger så vidt foran fjoråret. 8833 nye biler er imidlertid et meget godt resultat etter en ganske slapp start på året, det betyr at etter første tertial ligge vi ca. 350 biler foran fjoråret, og fortsetter det slik vil vi kunne ende opp med et resultat som tilsvarer det vi nådde i fjor på ca. 92. 000 biler. Vi har vært vant til at dette året har tilhørt Toyota, men i april var det Volkswagen som rulet. Polo, gamle Golf, Passat og Sharan var alle på første plass i sine segmenter. Og det utrolige er at det gikk heller ikke ut over andre merker i Møller-porteføljen. En slik innsats i hele bredden er sjelden å oppleve, som regel er det spydspiss-innsatser vi opplever når noen plutselig peker seg ut. I den andre enden av volum-skalaen bør Morgan fremheves. I april leverte de ut fire biler. I hele år har Porsche levert ut fem. Dette forholdet tror jeg må være enestående i hele verden. To merker som begge ligger rundt 15 prosent markedsandel, og så er den neste representanten nede på godt under 10 prosent – det er en underlig situasjon. Spesielt er Toyotas dominans over merker som Ford og Opel særegen for Norge. Spørsmålet er selvfølgelig om det er Toyota som gjør så meget riktig, eller de andre som gjør så mye galt. La oss legge til at bruktimporten i april var på hele 2.800 biler. Det er en økning på nesten 40 prosent måned på måned – og det er såpass mye at vi kan vel se for oss at diskusjonen om bruksfradragene vil dukke opp igjen. Den tiden økningen lå på under 5 prosent var diskusjonen død, nå begynner man nok å se på bruktimporten som en trussel igjen. Som vanlig kan du hente hele registreringsstatistikken fra www.ofv.no. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |