BMW fortsetter triumf-ferden
Etter første kvartal er det eneste nye fra BMW at det ikke er noe nytt. Både omsetning og fortjeneste øker, og skeptikerne har fått seg en ny på trynet: mye av økningen skyldes etterspørselen etter Mini og den nye 7-Serien, de to produktene det har vært stilt de største spørsmålene ved. I første kvartal i år solgte BMW 260.462 biler – det er 17 prosent flere enn i første kvartal i fjor. Delt opp på produkter får vi vite at 7-Seiren solgte 11.461 enheter, Mini solgte litt over 10.000 mens Mini Cooper lå på 17.500. X-5 var oppe i 23.000 enheter, det er 35 prosent flere enn i fjor. Dette betyr en omsetningsøkning på ca. 10 prosent, til 10,3 milliarder Euro. Men salgstallet betyr også at håper om å ende på andre siden av en million biler helt klart er innen rekkevidde. I fjor endte man på litt over 900.000. I følge fabrikken selv så viser de opprinnelige salgs- og produksjonsmålene på 100.000 Mini og 49.000 7-Serie biler seg å være for konservative. Netto tjente fabrikken 632 millioner Euro i første kvartal, en fremgang på nesten 4 prosent fra fjorårets 609 millioner – og det i en periode hvor alle klager over margin-klemmen. Men BMW er ikke som andre. På hjemmemarkedet, som fremdeles er synkende, (4,3 prosent i første kvartal) klarte de å selge 66.500 biler – en fremgang på nesten 8 prosent. Det later til at de særlig tar markedsandeler fra Ford og GM (med henholdsvis Volvo og SAAB). Også i USA fortsetter fremgangen, solide 16 prosent opp i første kvartal. Imponerende også at de klarte å sette til side 348 millioner Euro til forskning og utvikling i første kvartal. Det er en økning på mer enn 50 prosent, fra et styre som ikke akkurat er kjent for å være gjerrige med denne posten. I gryta akkurat nå er avslutningsfasen for høstens Z3, modifikasjoner som skal gjøre 6-Serie coupéen klar og grunnutviklingen av den nye Einser, 1-Serien som skal inn i Golf-land om noen år. Markedet applauderer, 15 prosent har aksjekursen steget så langt i år. Og fremdeles anbefaler de fleste analytikere: Kjøp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |