Cadillac kommer med mer
Nå har Cadillac vist de første skissene av SRX – BMW X5 konkurrenten som skal komme til modellåret 2004. Samtidig har GM sagt at det allikevel ikke blir noen SAAB-utgave av denne. Sammen med SAAB og Hummer har GM tatt mål av seg til å pushe sitt luksusbilsalg fra fjorårets 210.000 enheter til ca. 300.000 i 2005. Det skal blant annet skje ved hjelp av en ganske agressiv modellpolitikk hos 100-års jubilanten Cadillac. Blant annet skal de inn i Lexus RX 300/BMW X5-territoriet, og det skal skje med en flunkende ny modell som skal døpes SRX. Ikke minst er det mangelen på en bil i dette segmentet som har gjort at Lexus, BMW og Mercedes-Benz nå har fortrengt Cadillac til fjerdeplassen i det amerikanske luksus-segmentet. Skissene viser en bil som har massevis av de siste årenes styling-detaljer som vi har sett på Caddys concept-biler. Skarpe kanter og en meget markert front – blir dette gjennomført er det i hvert fall ikke mulig å ta feil av hvilket merke vi ser. I fjor kjøpte amerikanerne 200.000 SUV’’er i dette segmentet, man regner med at det vil øke til 350.000 i løpet av de neste årene. Cadillac blir ikke alene om å forsyne seg av ekspansjonen – det ventes 14 nye modeller i dette området de neste par årene. Men ingen av dem blir SAAB, slik vi alle hadde ventet. ”Det vil koste for meget å gjøre denne bilen til en så spesiell utgave som navnet SAAB krever,” sier fabrikkens folk nå. ”Da er det bedre for SAAB å vente til de har det virkelig riktige produktet,” føyes det til samtidig som vi loves at det er flere nye SAAB’er på gang enn vi har hatt derfra de siste 20 årene. Den nye SRX skal bygges på den samme Sigma-plattformen som den bakhjulsdrevne CTS-sedanen bygges på (og som den kommende Seville skal på). Basismodellen blir bakhjulsdrevet, 4x4 blir tilbudt bare på toppmodellene. V6 og V8 motorer kan man også velge mellom. Hvor mange de skal bygge sier ikke Generalen noe om enda, men han antyder at denne modellen skal være med på å pushe Cadillac-salget til også over 200.000 – vesentlig opp fra fjorårets 172.000. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |