[]
[] [firmabil.no] []

Velfortjent pipekonsert for Schumi i Østerrike


Terje Ringen - BilNorge



En real pipekonsert fra publikum møtte Michael Schumacher på æresrunden etter dagens Østerrike Grand Prix. Og en svært beklemt Michael Schumacher måtte med rette utrope sin Ferrari-kollega, Rubens Barrichello til løpets moralske vinner.

Rubens Barrichello har uten tvil vært helgens mann. I lørdagens kvalifisering sikret han seg pole position med en margin på nesten 3 tideler til Ralf Schumacher i Williams og drøye 6 tideler til Michael Schumacher som måtte starte fra spor 3, side om side med den andre Williams-føreren, Juan Pablo Montoya.  

De to Ferrariene stakk i tet da løpet startet med Barrichello foran Schumacher. De dro fra det øvrige feltet med ca 1,5 sekunder pr runde, noe som må defineres som ren utklassing av Ferrari. Nick Heidfeld i Sauber kom svært godt i gang fra sitt femte startspor, passerte de to Williams-bilene og passerte etter første runde på plass tre foran Ralf Schumacher og Montoya i Williams og de to McLaren-bilene med David Coulthard og Kimi Räikkönen.  

Allerede etter 5 runder ble det igjen bråstopp for Kimi Räikkönen da motoren i hans McLaren gikk opp i røyk for femte gang på rad. I mellomtiden hadde de to Williams-bilene tatt seg forbi Nick Heidfeld og befant seg nå på henholdsvis 3. (Ralf) og 4. plass i løpet. Bak i feltet kjørte Jacques Villeneuve et av sitt livs beste løp. Fra sitt 17. startspor viste han at forbikjøring fortsatt er mulig i Formel 1. Han passerte den ene konkurrenten etter den andre og var etter 19 runder oppe på 7. plass.  

På runde 23 ga plutselig motoren i Panis' BAR-Honda opp på hovedlangsiden. Franskmannen snurret fra høy hastighet og ble stående utsatt til på banen. Dermed kom Safety Car på banen, og flere av teamene benyttet situasjonen til sitt første depotstopp. Først ut var Ferrari som tok inn begge sine biler, noe som medførte at Schumacher ble sittende i kø og vente mens Barrichello fikk nye dekk og full tank. 

Safety Car slapp feltet etter 4 runder, men i Remus-kurven inntraff et voldsomt sammenstøt da Nick Heidfeld ble hjelpeløs passasjer i sin Sauber som skrenset gjennom kurven og nærmest torpederte Takuma Satos Jordan. Ulykken medførte nye runder bak Safety Car mens Sato måtte skjæres løs fra sin bil. Utrolig nok unnslapp begge førerne ulykken med hjernerystelse og blåmerker.  

Denne gangen ble Safety Car værende på banen i 9 runder. Flere av teamene benyttet situasjonen til å gjøre unna sine depotstopp, med unntak av Williams som holdt begge sine biler på banen. Da feltet igjen ble sluppet løs ledet Barrichello foran Ralf Schumacher. Michael Schumacher fulgte på 3. plass foran Juan Pablo Montoya mens David Coulthard og Giancarlo Fisichella sloss om de siste poengplassene.  

Ralf Schumacher gjorde sitt første og eneste pitstopp etter 47 runder, og hans kollega, Montoya tok sitt tre runder senere. I mellomtiden kjørte de Ferrariene som besatt i tet, Barrichello fremst foran Schumacher, mens de to Williams-førerne hadde byttet plass etter depotstoppene slik at Montoya nå lå på 3. plass foran Ralf Schumacher. Bak disse hadde Fisichella tatt seg forbi Coulthard i kampen om 5. plassen. 

Da tre runder av løpet gjensto ledet Barrichello med en margin på drøyt fire sekunder på sin Ferrari-kollega, Michael Schumacher. TV-produsenten fulgte en hektisk aktivitet i Ferrari-depotet, og det ble klart at Ferrari igjen ville benytte seg av "team orders" da Barrichello plutselig ga fra seg sekund etter sekund til Schumacher.  

Og historien fra i fjor gjentok seg i årets Østerrike Grand Prix. I siste sving før mål måtte en slukøret Rubens Barrichello slippe opp gassen og se seg passert av teamleder Michael Schumacher. Det østerrikske publikum var mildt sagt lite begeistret for hendelsen, og en voldsom pipekonsert møtte Michael Schumacher på æresrunden.  

Under deler av seiersseremonien byttet Schumacher og Barrichello plass på pallen, og Schumi overlot sin pokal for 1. plassen til sin kollega. Under pressekonferansen etter løpet gjentok det samme seg, og Barrichello ble plassert i sentrum og behandlet som den moralske vinner av Østerrike Grand Prix. 

"Jeg er vant til dette," sa Rubens Barrichello på spørsmål om hvordan det føltes å gi fra seg en sikker seier til sin teamkollega. "Jeg har nettopp signert en ny 2-års kontrakt og må akseptere at jeg er andrefører bak Michael. Det er ingen vits i å diskutere dette med teamledelsen."

Michael Schumacher vedgikk at dagens seier smakte dårlig. "Jeg hadde ikke trodd at dette skulle skje i dag, og er ikke fornøyd med situasjonen," sa han. På spørsmål om hvem som bestemte at "team order" skulle benyttes svarte Schumacher: "Det kommer fra øverste hold i Ferrari, fra president Luca di Montezemolo via Jean Todt og Ross Brawn. Ferrari har alltid hatt en slik filosofi." Så forsvarte han beslutningen med at poengene kunne bli viktige for utfallet av VM. Men hvis han ville det annerledes, kunne kanskje også Schumi fått "tekniske problemer" før målpassering og latt sin kollega passere første. Han hadde sikkert fått tilgivelse av teamet i ettertid for en slik gest.

En som var svært kritisk til Ferraris avgjørelse var teknisk direktør i Williams, Patrick Head. "Jeg synes virkelig synd på Rubens i dag. Dette er råttent og svært kynisk gjort av Ferrari. Dessuten er det destruktivt for Formel 1 som sport. Vi ville aldri gjort noe tilsvarende," sa en uvanlig frittalende Head som ved gjentatte anledninger gjennom en årrekke har vist at hans førere konkurrerer fritt.  

Og med det forspranget Schumacher har i årets VM må jeg slutte meg til Heads sterke uttalelse. Schumi leder nå VM-sammendraget med 27 poeng, hadde Rubens fått lov å vinne dagens løp hadde marginen fortsatt vært 23 poeng. Så Ferraris motiv må være å avgjøre VM så tidlig som mulig, enda tidligere enn i fjor da det hele var avgjort etter Ungarn Grand Prix. Dette er så absolutt ikke i sportens interesse. Den er kjedelig nok fra før slik situasjonen nå har utviklet seg med Ferraris dominans over samtlige andre team. 

Min helt i dagens løp er Jacques Villeneuve som viste stort mot med sin kjøring i en bil som er milevis unna de beste i feltet. Dessverre måtte canadieren bryte på siste runde da også hans Honda-motor gikk opp i røyk. Så la oss håpe at vi snart får se verdensmesteren fra 1997 i en konkurransedyktig bil.

Resultater Østerrike Grand Prix:

Pos

Fører

Nasj.

Team-Motor

Dekk

Tid

1

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

1:33:51,562

196,344km/t

2

Rubens Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 0,182

3

Juan Pablo Montoya

COL

Williams-BMW

M

+ 17,730

4

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 18,448

5

Giancarlo Fisichella

ITA

Jordan-Honda

B

+ 49,965

6

David Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

+ 50,672

7

Jenson Button

GB

Renault

M

+ 52,229

8

Mika Salo

FIN

Toyota

M

+ 1:09,425

9

Allan McNish

GB

Toyota

M

+ 1:09,718

10

Jacques Villeneuve

CAN

BAR-Honda

B

+ 1 runde

11

Heinz-Harald Frentzen

TYS

Arrows-Cosworth

B

+ 2 runder

12

Mark Webber

AUS

Minardi-Asiatech

M

+ 2 runder

Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: