Sporty Vectra GTS
I september kommer GTS-versjonen av Vectra. Dermed lanserer Opel også det mest sportslige innslaget i sin nye familie. Sedanen er på plass hos norske Opel-forhandlere i disse dager, og 5-dørsversjonen gjør sin entre i andre halvår. Den toppes av en utgave med 3,2-liters V6 Ecotec-motor som gjør den til den raskeste serieproduserte Opel noensinne. 211 hk og et maks dreiemoment på 300 Newtonmeter (ved 4.000 omdreininger) gir den en toppfart på 248 km/t mens 0 til 100 km/t går unna på 7,5 sekunder. IDS-chassis (Interactive Driving System) skal sørge for dynamiske kjøreegenskaper. Dette understrekes av en progressiv servostyring og et senket understell, noe som skal gi Vectra GTS svært så sportslige egenskaper. Bilen rettes mot en yngre kjøpegruppe enn de som velger sedanen. Sett fra siden kan Vectra GTS med sin runde takbue lett forveksles med en sportslig kupé. I front har den sotfargede lykter, store luftinntak og runde tåkelys. Hekken har også sotede lykter, en diskret spoiler og ovale eksosrør, doble på modellen utstyrt med 3,2-liter. Til sammen fire Ecotec-motorer tilbys til Vectra GTS. I tillegg til 3,2-literen innebærer det en 1,8-liter på 122 hk og en 2,2-liter på 147 hk samt en dieselversjon på 2,2 liter og 122 hk. Maks dreiemoment for sistnevnte er på 280 Newtonmeter i området mellom 1.500 og 2.750 omdreininger. For øvrig er det en rekke detaljer i både eksteriør og interiør som skiller 5-dørsutgaven av nye Vectra fra den med fire dører. Vi kommer tilbake med priser når disse offentliggjøres en gang på høsten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |