Ny nesten-Yaris
Det var lenge siden – kanskje fem uker – Toyota har vist en ny modell. Nå var det på tide med en. Og – jovisst – der var den, på deres japanske hjemmesider. En flunkende ny Noah the Simba. Jeg tuller ikke. Men mer interessant var den fem dager gamle, nye Ist. Selges under slagordet ”For Your Ist” (Jeg tuller fremdeles ikke). Du skjønner endel på de japanske hjemmesidene. For eksempel når det står 13-05 ”New model”, da har du en anelse om hva det er. Men det viste seg altså å være en spesialstylet Noah fra et av de mange skreddersømfirmaene Toyota eier. Akkurat dette heter Modellista og vi har vel presentert dem for deg tidligere, i forbindelse med en Zagato-utgave av MR5. Men før vi går videre: en Noah – bare så du vet det – heter også Voxy, og er en minivan-utgave av Ipsum – som her hjemme blir kalt Avensis Verso. Men jeg er redd du ikke kan bestille en Avensis Verso The Simba (eller The Speed som den andre custom-utgaven heter). Dette er kun for japansk forbruk. Men skuffelsen over ikke å finne en ny modell av skikkelig innhold varte ikke lenge, for under 08-05 ”New Model” dukket produksjonsutgaven av Ist opp. ”For Your Ist” sto det under, og Europe Elegance forsto vi også. Men heller ikke denne er foreløpig for oversjøisk bruk. Det vi har er en kompakt 2- eller 4-hjulsdrevet minivan forhåndsvist som konsept på fjorårets Tokyo-utstilling. Men da hadde vi enda ikke hørt om den nye USA-linjen som Toyota nå skal bygge opp og som har fått sitt eget Lexus-type navn, nemlig Scion. Her har vi den bilen som sannsynligvis blir den første Scion på markedet. Akselavstand identisk med, og sporvidde foran og bak nesten identisk med, forteller at her har vi en ny modell på en Yaris plattform. (Bare for å gjøre det enkelt for deg: Yaris heter Vitz hjemme i Japan, og Echo på endel andre markeder, men Platz, som er en fire-dørs sedan-utgave av Yaris som du bare finner i Japan og enkelte asiatiske markeder, heter også Echo her og der, og dermed går databasen min i knestående, for den tåler ikke slike dubletter.) Men vi har altså med en Yaris-avart å gjøre, med 385 er den litt lenger, med 169 er den marginalt bredere og med 153 er den noe høyere. Ca. 1000 kg tom er ca. 10 prosent mer. Den har ingen 1-liters variant, men byr på de samme 1,3 og 1,5 liters bensinmotorene som Yaris, men har altså muligheter for å drive bakhjulene også. Det som imidlertid er spesielt spennende er designet. Tett og kraftig, tøff heller enn elegant. Her er det åpenbart ganske mange stylingsignaler de må ta til seg ved det europeiske designsenteret nær Nice, før de kan fullføre neste generasjon Yaris. Og dermed må vi kanskje vente fjorten dager før det kommer en ny Toyota igjen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |