Hyundai bygger Mitsu-motorer for DC
For det første: hvordan kan selskaper som heter noe så langt som Daimlerchrysler eller Mitsubishi vente å få plass i en overskrift? For det andre: nå skal fjerdemann på laget, Hyundai, utvikle motorer for Mitsubishi og Chrysler. Global Engine Alliance heter et nytt selskap med sete i USA. Både Daimlerchrysler og de to andre som de har minoritetsinteresser i, Mitsubishi og Hyundai, er medeiere der. Og såpass prominent er dette firmaet at da det sendte ut sin første melding, om at det snart skulle stiftes, var det underskrevet både av Dieter Zetsche, Kim Dong-Jin og Takashi Sonobe, presidenter for henholdsvis Chrysler, Hyundai og Mitsubishi. Formålet for denne globale alliansen er å utvikle en familie aluminiumsmotorer (firesylindrede går jeg ut fra) på 1,8; 2 og 2,4 liter med en ytelse fra 126 til 180 hk. Ganske overraskende er det Hyundai som skal stå i spissen for dette arbeidet. De kan antakelig noe svært få andre er klar over, det er bare noen måneder siden Mercedes-biten av konsernet laget en dieselmotor-allianse med Hyundai. Den nye motoren skal brukes av alle tre GEA-eierne, og den skal produseres av alle tre – når takten er kommet opp skal det samlede volumet ligge på 1,5 millioner enheter pr. år. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det har vært noen mer ambisiøse felles-motor prosjekter i bilbransjen tidligere. Hyundai skal ha sin produksjon i gang i 2004, Chrysler ligger rett etter med sine motorbånd klare i 2005. Og i 2006 skal Mitsubishi være klar. Det virker ikke som om Mercedes skal bruke denne motoren. Deres bensinmotor-forbindelse med Korea går jo den andre veien. De lar SsangYong bygge Mercedes-motorer inn i sine biler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |