[]
[] [firmabil.no] []

Fortsatt labert Euro-marked


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Mens det norske markedet brukte en påskefri april til å komme a jour med fjorårets nybilsalgstall, klarte ikke resten av Europa det. Riktignok steg registreringstallet med 1,1% i forhold til i fjor, men med 5,192 millioner nybiler så langt i år ligger vi fremdeles 2,8% under fjoråret.

Bare Luxembourg hadde større prosentvis stigning i reg.tallene enn Norge i april, men Norge selger 66 prosent flere biler enn fyrstedømmet, så vi bidrar enda mer til totalen. Det var en kuriositet. En annen er at alle de nordiske landene hadde fremgang både i april og for året akkumulert. Det er igjen ACEA, sammenslutningen av europeiske bilprodusenter som har klart å summere disse tallene når vi er godt over halvveis i den påfølgende måneden.

En økning i Norden hjelper imidlertid lite når de store, bortsett fra Storbritannia, svikter. Man skal være forsiktig med å tolke +2,3% i Tyskland i april som noe annet enn svikt, for eksempel. De hadde tre arbeidsdager mer i april i år enn i fjor.

Ser du på produsentene legger du merke til at PSA fortsetter fremgangen. Det samme gjør DaimlerChrysler og BMW, mens Ford hadde en forsiktig positiv april, Renault litt mer aggressiv. Japan-gruppen går fremover med Toyota som motor, men Honda hjelper jommen godt til. VW-gruppen daler, akkurat som GM, mens Fiat er truffet hardest. Fra 10,6 til 8,9 prosent markedsandel er dramatisk.

Detaljene finner du som vanlig på ACEA-grafene, både pr. marked og pr. produsent.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: