Uvanlige Taxi-fasonger
Kanskje skal vi her hjemme også få se noen nye taxi-former med tiden. Både Renault og Mercedes lanserer nå noen morsomme alternativer i form av Vel Satis og Vaneo. Det kan kanskje ha noe med skuffende salgstall å gjøre, for vanligvis liker ikke en bilprodusent å assosiere sin nyeste topp-modell med noe såpass prosaisk som drosjetrafikk. Men Renault sier nå at med den enorme innvendige plassen, og med den skikkelige 2,2 liters direkteinnsprøytede dieselmotoren var Vel Satis så å si forutbestemt til å bli en glimrende taxi. Fabrikken leverer bilen klar med plass for taxameter, all trådløs kommunikasjon og takskilt. En ”taus” alarm er allerede montert, og lar eventuelt bilen seile innom INTAX i Oldenburg, der den kan ”lakkeres” i passende elfenbenshvit folie-farge. Også Trafic og Master kan klargjøres for taxi-virksomhet, men akkurat nå virker det som om Vel Satis er mest interessant for fabrikken. Den tyske importøren er hel-tent, men i Norge er dette foreløpig ikke noe tema. Det er derimot Vaneo fra verdens store Taxi-leverandør, Mercedes-Benz. Alle som har forsøkt å sette seg inn i fabrikkens nyeste MiniVan vil vite at den øvelsen er adskillig mindre krevende enn en tilsvarende inn i en E-Klasse. Bilen er selvfølgelig ideell for slikt arbeid, og for Mercedes er det sikkert viktig å samle taxi-interessen rundt denne, slik at færre forbinder sedan-utgavene med slik virksomhet. For mindre enn 1000 Euro leveres bilen fullt forberedt for alt nødvendig drosjeutstyr, og for den prisen er den også lakkert i den riktige (RAL 1015!) elfenbenhvite fargen. Fabrikken anbefaler en av de to 1,7 liters CDI-motorene, og sier at de skal bygge 1000 (ikke flere?) av dem hvert år. I Tyskland leveres de nå, i resten av Europa er de klare i juli. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |