Seat Salsa for tredje gang
I dag åpnet bilutstillingen i Madrid, og selv om den ikke er blant de store i verden er den selvfølgelig viktig for hjemmeprodusenten Seat. De har fornyelser over hele linjen, men størst interesse vakte nok Salsa-konseptet som spanjolene får se for første gang. Seat Salsa møtte vi første gang i Geneve i 2000. Det var vel egentlig designsjef Walter de'Silvas første egne uttrykk etter at han var hentet dit fra Alfa Romeo, og ikke minst fronten fortalte om hvilken retning han ville at Seat design skulle følge fremover. Men hele bilen var spennende, en crossover, rett før dette ble et populært uttrykk, en blanding av SUV og sportslig coupé. Bilen ble lettere modifisert til Paris-utstillingen i 2000, da het den Salsa Emocion, og så har den stått i salingen hos Seat-designerne i halvannet år. Men de tok den frem igjen for en måneds tid siden, og først og fremst gjemte de den dype sølvfargen med syv lag rødt og transparent. Innvendig har de også gjort meget, gulv og dører har fått et trekk med en metallic effekt og det er masse børstet aluminium og fargekodet rødt på innsiden nå. Tekno-stuntet er noe de kaller MDC - Multi Driving Concept. Det betyr ikke at flere kan kjøre den samtidig, men at man ved hjelp av en liten stikke kan velge mellom Sport-, Komfort- og By-modus. Avhengig av hva man velger endrer kjørestillingen, gearkassens skiftepunkter, og informasjonsmengden og -typene fra instrumentene seg. Fremdeles er det 2,8 liters V6-motoren med 250 hester under det myke panseret, 5-trinns Tiptronic og glup 4-traction hører også til. Av større interesse for dem som bruker penger på disse bilene er at Toledo nå leveres med en 180 hesters 1,8 20VT motor. Dette er i stedet for 2,3 liters V5 motoren som hadde større volum men 10 hester færre. Den nye motoren høres ut som ganske mye mer livlig i Toledo-pakken, og det nye transmisjons-alternativet antyder vel at så er tilfelle. På biler med Signo eller Sport-pakkene kommer den nemlig med en seks-trinns, så du kan holde den på kammen hele tiden. Lille Arosa er jo dessverre ikke veldig aktuell her hjemme, men dersom du er interessert i noe kompakt som burde slå det meste fra grønt til det neste røde trafikklyset blir modellen nå lansert med en 1,4 liters 100 hesters motor. To interiører kan man velge mellom, dessuten er det kommet tre nye pastell-farger: Ball Green (!!), Yo-Yo gult (!!!) og klinkekule-blått (!!!!) (Visste du forresten at Marble (som også kan bety marmor) heter mablis på stavangersk? - Hva lærer man ikke i BilNorges innskutte bisetninger!) Den siste Seat nyheten er en topputgave av Leon, med etternavnet Sport FR (Formula Racing). Det går ikke bare på utstyrsnivå, men hjemme kan man nå også få modellen både med 4-traction og noen av de kraftigste motorene. Enten 1,9 TDI på 150 hester, og i den dieselmotoren er det et herlig drag, eller med 180 hester fra 1,8 20VT motoren. 225/45 dekk på 17-tommere gir jo også et visuelt signal om at her er det noe på gang. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |