Ghia for alle vinder
Ved påsketider i fjor slo J.C.Mays igjen portene til Ghia. ”Vi trenger ikke kunstnere i vår data-alder” var i realiteten hans klare budskap. Nå, femten måneder etter, skal alle skattene fra Ghia-kjelleren selges på auksjon. "Det er for å sparke i gang 100-års jubileet," sier Christies, som skal arrangere auksjonen, "at Ford har valgt å åpne med en enestående auksjon over utvalgte utstillingsbiler og konsepter fra Ghia." Egentlig var det bare Ghia-kreasjoner som skulle slaktes (skjønt slaktes, de kommer antakelig til mennesker som setter større pris på dem enn Ford gjør nå), for den første invitasjonen som kom fra Christies fortalte om unike Ghia-skapninger. Etterpå er det samlet inn biler fra andre studioer, slik at vi nå er oppe i over 50 enestående designforslag. De færreste kjører, og de få som er kjørbare er ganske sikkert ulovlige de fleste steder. Typegodkjenning av en konseptbil er liksom ikke så vanlig, og dette er ikke bilene du sender ut i et kollisjonsforsøk. Men for noen biler å ha på en påle, eller hengt opp på veggen! Særlig en del av 80-års og tidlig 90-års Ghia-modeller er design-ikoner. Lagonda Vignale som sto som åndelig fadder både for Maybach og for den nye, store Lancia Thesis. Eller den lille juvelen av en åpen to-seter - den første som bar navnet Ford Focus. Seatta er også en bil jeg kunne sett på i mange år og drømt om hva en åpen Ka egentlig kunne vært. Eller hva med Zig og Zag: Hans og Hennes personlige konseptmodeller - det er ikke mange som har et matching pair i stuen! Her følger listen over objektene, og den prisen som er tilføyd er antatt salgspris. Men det er viktig å legge merke til at her er det ingen utropspris, er du heldig kan du få en for 15 dollars. (For ordens skyld: inntekten går, når Christies har fått sitt, til et veldedig fond). 16. juni kl. 14:00 i Dearborn finner
bisettelsen sted, og er du ikke der kan du henge deg på
telefon-budgivningen. Se vårt store fotoalbum i bunnen av
artikkelen.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |