[]
[] [firmabil.no] []

Coulthard vant i Monaco


Terje Ringen - BilNorge



David Coulthard tok en kanonstart i Monaco Grand Prix, og for første gang i år sto en mann uten etternavnet Schumacher øverst på pallen. De trange bygatene bød som vanlig på en god porsjon dramatikk.

Mer enn noe annet sted er kvalifiseringen uhyre viktig i Monaco, siden forbikjøringer er så godt som umulige å foreta. Michelin hadde tatt sjansen på et svært mykt dekk til helgens løp, noe som medførte at to av deres førere sto i fremste rad på startsreken, Juan Pablo Montoya i Williams foran David Coulthard i McLaren. VM-ledende Michael Schumacher i Ferrari måtte ta til takke med startspor 3 ved siden av sin bror, Ralf. 

Kanonstart

David Coulthard som i fjorårets Monaco Grand Prix ble stående på startstreken, fikk sin revansj i dag. Han var lynrask inn i første kurve og passerte med god margin Montoya mens Michael Schumacher fulgte på tredje og Ralf på fjerde. Jarno Trulli i Renault kom også godt i gang og knep 5. plassen mens hans teamkollega, Jenson Button ble stående på startstreken og først kom av gårde på 17. plass. 

Etter at noen runder var kjørt ble Button idømt en ”drive through” straff siden hans Renault hadde beveget seg før starten gikk, og dermed ble det en nesten umulig oppgave for den unge briten å hevde seg i dagens løp. 

Tett fight

I løpets første del var det svært tett mellom de fire i front. Coulthard ledet feltet foran Juan Pablo Montoya og brødrene Michael og Ralf Schumacher. Monaco bruker å kreve sine offer, og dagens løp var intet unntak. Første mann i veggen i den beryktede første kurven, St. Devote, var Allan McNish i Toyota etter 16 runder.  

Også McNish’ teamkollega, Mika Salo, hadde problemer med sine myke Michelin-dekk, og måtte se seg passert av begge Jordan-bilene før han tok sitt første depotstopp allerede etter 20 runder. Imens var det svært tett i teten, og bare 10,8 sekunder skilte de seks fremste. 

Neste krasj inntraff etter 23 runder da Takuma Sato smalt i veggen i tunnelen og holdt på å dra med seg sin kollega, Giancarlo Fisichella i sammenstøtet. Fire runder senere ble Enrique Bernoldi i Arrows torpedert av Felipe Massa som han nettopp hadde passert i St. Devote.  

Rykende McLaren

Etter halvkjørt løp begynte det å ryke stygt av Coulthards McLaren, noe som antydet tekniske problemer. Samtidig gikk rundetidene hans dramatisk opp og Montoya og Schumacher nærmet seg faretruende. Teamsjef Ron Dennis forklarte etter løpet: ”Vi hadde et teknisk problem med Davids bil, men klarte å fikse det via telemetrien.”  

Etter 40 runder forsøkte Barrichello å passere Kimi Räikkönen inn i sjikanen etter tunnelen, men Ferrari-føreren var overmodig og kjørte rett inn i hekken på McLaren-føreren. Begge måtte i depotet for å skifte vitale deler, og få runder senere var det nok en gang sluttkjørt for årets mest uheldige finne, Kimi Räikkönen. Barrichello fikk en velfortjent ”stop&go” for episoden, og i sin iver etter å komme raskt tilbake på banen pådro han seg nok en straff for å kjøre for fort i pitlane.  

Montoya måtte etter 45 runder sette ned farten i sin Williams, og overlot dermed 2. plassen til sin teamkollega, Ralf Schumacher, som på pressekonferansen etter løpet hevdet at ”dette var definitivt ingen teamordre.” To runder senere var det dessverre sluttkjørt for Montoya som hadde fightet tappert mot Coulthard og Schumacher gjennom hele løpet. 

Sent depotstopp

McLaren drøyde Coulthards pitstop så lenge de kunne, og først etter 51 runder kjørte skotten i depotet for bensin og nye dekk. Etter et stopp på snaue 7 sekunder kom Coulthard tilbake på banen i tet, denne gang foran Michael Schumacher og med Ralf på tredje. 

De siste drøyt 20 rundene fulgte Michael Schumacher Coulthard som en skygge. Lenger bak i feltet var det kamp om 4. plassen mellom de to italienerne, Trulli og Fisichella, og om 6. plassen og det siste poenget mellom Heinz-Harald Frentzen og Rubens Barrichello. Men Monaco er en svært vanskelig bane å kjøre forbi på, og ingen ønsket heller å ta unødvendige sjanser.  

Coulthard tok dermed sin første seier siden Østerrike Grand Prix for et drøyt år siden, Michael Schumacher kjørte inn til 2. plass og 6 nye VM-poeng mens Ralf Schumacher knep 3. plassen for Williams.  

Smakte godt

”Det smakte godt med seieren i dag etter all den motgangen vi har hatt tidligere i sesongen,” sa en fornøyd David Coulthard etter løpet. ”I fjor hadde vi problemer med vår traction control her, men i år fungerte den perfekt.” Coulthard var imidlertid ikke spesielt optimistisk med tanke på Canada Grand Prix om fjorten dager. ”Den trege banen i Monaco passet fint for bilen og dekkene våre, men Canada er en helt annen skål”, sa han. 

Jarno Trulli sørget for nye, viktige poeng til Jordan gjennom sin fjerdeplass foran Jarno Trulli i Renault og Hein-Harald Frentzen i Arrows. 7. plassen gikk til Rubens Barrichello i Ferrari.  

I VM-sammendraget har Schumacher fortsatt en solid ledelse foran Williams-duoen med Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya. Coulthard avanserte gjennom dagens seier til 4. plass i mesterskapet foran Rubens Barrichello og Jenson Button.

Resultat Monaco Grand Prix:

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

David Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

1:45:39,055

149,280km/t

2

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

+ 1,050

3

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 1:17,450

4

Jarno Trulli

ITA

Renault

M

+ 1 runde

5

Giancarlo Fisichella

ITA

Jordan-Honda

B

+ 1 runde

6

Heinz-Harald Frentzen

TYS

Arrows-Cosworth

B

+ 1 runde

7

Rubens Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 1 runde

8

Nick Heidfeld

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 2 runder

9

Eddie Irvine

GB

Jaguar-Cosworth

M

+ 2 runder

10

Pedro de la Rosa

SPA

Jaguar-Cosworth

M

+ 2 runder

11

Mark Webber

AUS

Minardi-Asiatech

M

+ 2 runder

12

Enrique Bernoldi

BRA

Arrows-Cosworth

B

+ 2 runder

13

Mika Salo

FIN

Toyota

M

+ 8 runder

Dekk: B=Bridgestone, M=Michelin


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: