D-Max debuterer
Under Tokyo-utstillingen beskrev GM-sjefen Rick Wagoner en kommende Isuzu-truck som det aller viktigste samarbeidsprosjektet mellom de to etter alle de 30 år de to selskapene har jobbet sammen. Ingen visste riktig hva han snakket om, men nå er D-Max i ferd med å debutere. D-Max er altså en Isuzu-GM-utviklet truck som skal bygges ved GMs fabrikk i Rayong, Thailand. Og når vi sier produseres, snakker vi tall. Planen er at denne bilen skal selge 500.000 eksemplarer årlig på 100 markeder verden over. Thailand produserte i fjor 130.000 biler, så vi snakker VOLUM her. For Isuzu er dette antakelig en være-eller-ikke-være modell. Det har lenge vært kjent at GM har begynt å bli svært utålmodig i ventingen på at japanerne også skal produsere økonomiske resultater. Det har vært snakk om å droppe biler helt, for at de skal konsentrere seg om det de tjener på: dieselmotorer. Men nå er altså bilen her, den ble nylig forhåndsvist for en forholdsvis begrenset gruppe i Thailand. Det eneste som var virkelig konkret ved den samlingen var at den skulle ”verdens-lanseres” den 3. juni og da skulle en ivrig ventende verden få alle detaljer, også de tekniske data. Det later til at når produksjonen av D-Max er kommet opp i fullt trykk en gang neste år, skal Isuzu også overføre restene av sin øvrige truck-produksjon til Thailand. Men som sagt, vi vet mer til uken. Da får vi vel også høre om vi kan se frem til en ny Opel Blitz igjen, også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |