[]
[] [firmabil.no] []

Spansk sportsbil


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



José Antonio Martinez er navnet på enda en som har sett drømmen sin gå i oppfyllelse. Han konstruerte og tegnet en sportsbil – og nå er den i produksjon. Neste mål er Paris-Dakar!

Comarth S1 heter den lille spanske sportsbilen. Et forholdsvis bizzar design leder tankene hen på en avansert beach-buggy, og det er kanskje ikke så langt fra virkeligheten, for øverst oppe i hjernen på Martinez akkurat nå ligger tanken på å nå Dakar med egen racerbil.

De første tegningene er klare, byggingen begynner nå, her snakker vi en 450 hesters bakhjulsdreven, slik at den starter i T3-klassen. Vi snakker selvfølgelig også om en operasjon som er helt parallell med Jean Louis Schlessers – la oss bare håpe på litt større suksess enn Schlesser har hatt i det siste.

Men grunnstenen til den lille virksomheten er altså S1. En åpen to-seter, ikke mer enn 3,5 meter lang, og dersom vi er snille kan vi jo minne om at Opel Speedster heller ikke er av de peneste, men at begge i hvert fall må sies å ha en særegen personlighet.

Bilen ble egentlig ferdig i 2000, har gått gjennom de prøvene som er nødvendig for å kunne godkjennes i EU, men selges foreløpig bare i Spania. Skjønt selges, først nå er produksjonen kommet i gang, 40 biler blir det i år, i 2005 er målet 300 eksemplarer. 18.000 Euro koster grunnmodellen – da snakker vi Fords ZETEC motor, montert bak setene, på 75 eller 90 hester. Men med bare 690 kg tomvekt, lover Martinez 0-100 på 7,5 sekunder, med 90-hesteren ”og 200 km/t gjør de begge to,” smiler han og høres ut som han tror på det selv. Lav vekt og bare 350 cm lang – det høres ganske kompakt og tett ut dette her.

Selvfølgelig, siden dette er en håndverksbedrift, finnes det mange muligheter for skreddersøm. Alt fra andre farger enn standardblandingen i polyesteren, Gul, Rød, Blå eller Grønn, til motorer som avgir 450 hester.

Om ni uker kommer Comarth med en ny modell, X Tamy skal den hete, og slekter visstnok på den planlagte Sahara-raceren. Se ikke bort fra at den blir penere – i hvert fall forteller Martinez at den har en ekte bildesigner bak seg. Edouardo J. Gonzales heter han.

Lykke til, er alt vi kan si.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: