[]
[] [firmabil.no] []

Kræsj i familien


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Dette blir ikke fullt så pinlig på de store markedene, men det kan bli litt underlig i for eksempel Isbergs forretninger når Volvo beskylder Renault for ikke å ha så sikre biler som Euro-NCAP-testen gir inntrykk av.

Renault Laguna er jo eneste bilen så langt som har hentet ned fem Euro NCAP-stjerner etter kollisjonestestene. Dersom du tror at det ikke brukes i markedsføringen, tar du feil. Også når Renault står inne under tak hos den produsenten som virkelig har gjort seg berømt på sikkerhet, Volvo, kjøres fem-stjerneren for alt den er verd.

Men nå antyder Volvo sterkt at Renault ”optimaliserte” Lagunaen sin for at den skulle få topp karakter. Det er fra før av kjent at Renault fikk lov til å sende bil nr. to til kollisjonsbanen, med noen modifikasjoner rundt rattstammen, da første-kandidaten ikke fikk optimale resultater.

I følge engelske Autocar har imidlertid Volvo begynt å få synspunkter på dette: ”Det låter litt for kommersielt hvis du i løpet av testen kan forbedre en modell, og så etterpå gå ut og annonsere den som ’den sikreste bilen i Europa’” skal Olle Axelson, høyt oppe i Volvo-systemet ha sagt. Og han føyer til at bare en utvidelse av test-programmet kan si hvilke biler som virkelig er Europas sikreste. ”Vi tror ikke at en eller to tester beviser at en modell er sikker. Når den har oppført seg bra gjennom – si – ti tester, da kan vi begynne å snakke”, sier han.

Volvo ber om både hekk-kollisjoner og tester der kandidaten skal forholde seg til kollisjonsmotparter av forskjellige størrelser for å gjøre Euro-NCAP-øvelsene mer realistiske, og forteller at selv lar de modellene sine gjennomgå minst 30 forskjellige tester, og enda flere simulerte oppgaver, før de sier seg fornøyd med en ny modell. Arrangørene bak Euro NCAP lover da også flere tester i tiden fremover.

Renault tar selvfølgelig igjen: ”Volvo har bygget opp sitt renommé på sikkerhet og er selvfølgelig litt ergerlige over at de ikke kommer ut på topp”, sies det derfra.

Vi som ikke skjønner så meget av dette kan imidlertid bare fortsette selskapsleken vår, rusle inn i nærmeste Volvo/Renault butikk og spørre uskyldig om det virkelig er slik at Renault er sikrere enn Volvo.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: