F og Nardo til arkivet
Volkswagen skal ikke bygge noen Nardo Superbil, og også Jaguars F-type skal tilbake til arkivet i stedet for å konkurrere med de tyske roadsterne. Beslutningen antyder at det begynner å bli ganske tett på Superbil-himmelen. At Nardo skal tilbake til arkivet kan også bety at den nye VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder, ikke synes det er like morsomt med superbiler som Ferdinand Piëch syntes. Ferdinand Porsches barnebarn hadde tross alt fått sentralmotor inn i barnevognen – omtrent. Nardo er, som dere nok vil huske, det siste resultatet av mange års samarbeid mellom Italdesign og de som bygde W12 motorer hos VW. Tidlig i VWs multi-sylinder-alder bygde Italdesign spennende skall rundt plattformen, med eller uten tak. Det ble blåst liv i fenomenet igjen nylig, en av bilene satte hastighetsrekord på Nardobanen i sør-øst Italia, en annen dukket opp som prototype på en produksjonsmodell på Geneve-utstillingen. Meget begrenset produksjon riktignok, men i hvert fall 150 eksemplarer av denne 600 hester sterke og 300 km/t raske superbilen skulle bli bygget hos Italdesign i 2004. Men ved siden av Lamborghinier, Bugattier og Bentleyer, begynte det kanskje å bli litt uoversiktlig. Nå er i hvert fall proppen trukket ut og prosjektet spylt. Også hos Premier Automotive Group skjer noe tilsvarende, rapporterer Automotive News. F-type roadsteren blir åpenbart i meste laget for en allerede ganske hardt presset utviklingsavdeling. Derfor glemmer vi den nå, og ser heller frem til den forholdsvis rett-rundt-hjørnet nye XJ sedanen – den siste med spor av den gamle Jaguar-designtradisjonen – og avløseren til XK bilene. Til sammen 17 nye modeller skal Jaguar servere oss de kommende fire år, blir vi lovet, men altså ingen F-type. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |