3 års Suzuki-vekst
Samtidig med at Suzuki også – i likhet med de fleste andre japanske bilfabrikkene – kunne fortelle om glitrende 2001-resultater, la de frem en tre-års plan, som bare het Vekst, Vekst og Vekst. 10,6% økning på netto-resultatet (22,4 milliarder yen) på en global omsetning (1.668 milliarder yen) som økte med 4,2% var nøkkeltall. Bil tegnet seg for 1.300 milliarder yens omsetning, opp bare 1,8 prosent, mens to-hjulingene økte med 15 prosent.. Kostkutt, bedre produktivitet og svak yen er den ikke overraksende forklaringen på resultatet. Inneværende år skal bli enda bedre. Konsolidert omsetning på 1.760 milliarder yen og netto bunnlinje på 30 milliarder burde få aksjonærene til å smile enda bredere. Men det skal bli enda bedre, for treårs-planen som ble presentert skal munne ut med forretningsåret 2005 der omsetningen skal ende på 2 .000 milliarder (ca. 16 milliarder dollars) samtidig som kostkuttene skal fortsette og til da ha fjernet 30% av utgiftene. Samtidig som 15 nye modeller (på fire hjul) skal lanseres frem til da. Alt dette skal ende i et driftsresultat som på 110 milliarder yen er 90% høyere enn siste års. Detaljer om de nye modellene fikk vi også, syv av dem blir liggende i den japanske Kei-klassen, de på mindre enn 660 ccm. De åtte andre blir i Suzukis tradisjonelle segmenter og til sammen skal disse nye modellene hjelpe til å løfte produksjonen med 25%. Dette betyr at mens BMW nå kjemper for å nå 1-mill merket, vil Suzukis produksjon da ligge et par prosent over 2 millioner. I tillegg skal det produseres enda flere deler for Store Amerikanske Far. Som kjent eier GM 10% av Suzuki – og det er nok et engasjement som bare bringer Generalen glede. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |