Volvo vil til sjøs igjen
Mens Knut Frostad & Co fortsatt venter på å starte siste etappe i 2001/2002-utgaven av Volvo Ocean Race, har Volvo allerede bestemt seg for å være med på happeningen nok en gang. Nå er ikke dette arrangementet noen årlig foreteelse, neste gang regattaen skal arrangeres er 2005/2006. Men Volvo er så fornøyd med den PR de har fått gjennom regattaen at de allerede har bestemt seg for å være med neste gang også. Jorma Halonen, president for Volvo Trucks sier: ”Vi fant det svært lett å beslutte fortsatt deltagelse i arrangementet. Responsen fra media har vært formidabel, og det samme gjelder responsen internt i Volvo-selskapene.” Etter de første seks (av til sammen 9) etappene hadde regattaen oppnådd 650 millioner TV-seere. Ytterligere millioner har hørt radiosendinger via BBC og Voice of America mens Volvo har mottatt nesten 13.000 presseklipp så langt. Og ikke nok med det, den offisielle hjemmesiden for arrangementet www.volvooceanrace.com har blitt besøkt av nesten tre millioner unike brukere. Sjefen for Ford-delen av Volvo er ikke mindre fornøyd enn sin lastebilkollega: ”Racet har fungert som en katalysator både internt og eksternt, og bare TV- og media-dekningen forsvarer investeringen vår.” I tillegg har de vel solgt noen ekstra biler i spesialutgave. Planene for 2005/2006-utgaven av jordomseilingen skal diskuteres i detalj før flere detaljer presenteres våren 2003. Organisasjonen tar sikte på å redusere kostnadene for deltagerne, noe som blant annet kan medføre færre etapper. Den norske deltageren med skipper Knut Frostad må nok gjøre en formidabel jobb overfor potensielle sponsorer for å få til en ny deltagelse etter mildt sagt labre resultater i årets utgave. Skjønt eksponeringen har jo ikke uteblitt av den grunn, verre er det nok med motivasjonseffekten internt hos hans sponsorer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |