Svensk VW blir tysk
Da Harald A. Møller undertegnet kontrakt med Volkswagen i slutten av 1948, hadde han lagt en rekke andre VW-beilere bak seg på banen. Den sterkeste konkurrenten hans var nok Norsk Scania-Vabis. De norske Scania-folkene var spesielt invitert til Stockholm da svenskene skrev sin importør-kontrakt. I begynnelsen av juni 1948 var Volkswagens generaldirektør, legendariske Heinrich Nordhoff, i Stockholm for å underskrive en av de tidligste importør-avtaler som var gjort med Wolfsburg-fabrikken. Bare et par sentrale markeder på Kontinentet var ute før lastebilprodusent Scania-Vabis fikk kontrakt med Volkswagen. Da var de norske toppfolkene i Norsk Scania-Vabis spesielt innbudt til seremonien, de hadde allerede mange ganger vært på besøk i Tyskland og forhandlet om import, og på styremøte hos den norske Scania-importøren i slutten av juni ble det uttalt at ”utsiktene til VW-import er gode”. Men så var det plutselig ikke Scania i Danmark som ble VW-importør, men den tidligere Dodge-importøren – som også var en meget god bekjent av, og delvis samarbeidspartner med, Harald A. Møller (bildet). Det som så har skjedd i Sverige er at tyskerne ganske tidlig kjøpte store deler av importøren, slik at det ble et felleseie mellom VW og Scania. Samtidig som VW kjøpte en større del av Scania – som de imidlertid ikke har brukt til noe som helst, bortsett fra at Ferdinand Piëch ofte var i Sverige på styremøter. Men nå, mens interessen for Scania fremdeles er ganske laber, har tyskerne gått inn og overtatt resten av Svenska Volkswagen AB, den svenske VW-Gruppe importøren. I tillegg til at de håndterer alle merkene i VW-Gruppen importerer de også Porsche – som de har gjort siden tidenes morgen. En av verdens aller eldste Porscher står faktisk i Scania-museet. Hva fabrikken skal med denne importøren er vanskelig å si – overtakelsen, som forøvrig er formelt godkjent av EUs anti-trust myndigheter, må vel tolkes som et skritt i retning av å overta så mye som mulig av distribusjonen selv. Her var det 46.000 biler som denne importøren solgte i fjor, tilsvarende en markedsandel av 18,7 prosent. Dersom det er markedsandel og ikke volum fabrikken er ute etter, burde jo egentlig den norske VW-importøren være mer interessant, men fremdeles later det til at Norge er et av de land dere status vil forbli quo enda en stund. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |