[]
[] [firmabil.no] []

Toyota på kvalitetstopp - igjen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



I forrige uke var det igjen utdeling av eksamens-vitnesbyrd for amerikanske bilprodusenter og –importører. Kvalitets-undersøkelsen til J.D. Powers & Associates blir tatt på alvor.

J.D. Powers satt i markedsavdelingen til Ford da han fant på at han skulle begynne for seg selv.  Hans intervju-undersøkelse ble i starten først oversett av amerikansk bilindustri, så ble den gjort narr av, så forsøkte man å stanse den, eller påvirke den.  I dag er Powers-selskapet et av de virkelig store på markedsundersøkelser, og noen av målingene hans er slik at fabrikkene bruker millioner av dollars på produktutvikling for å få god plassering på rankinglistene hans.  

Kvalitetsmålingen er vel fremdels den som omfattes med størst interesse, og typisk er GMs holdning til den.  I mange år lå Generalen langt nede på listen, og de påsto at det denne målingen angivelig viste var fullstendig uinteressant.  Men i 1999 førte de opp kvalitet som førsteprioritet – fremdeles uten å nevne J.D. Powers ved navn.  Men nå, en uke før listen skulle offentliggjøres, sa GM at de regnet med at kvaliteten nå ville være på høyde med japanernes, sa de - og føyde til at de regnet med å være oppe blant japanerne på Powers-listen denne gangen.  

Ganske riktig, forresten, tredje plass nå.  

J.D. Powers har et greit mål på nybil-kvalitet. Han spør 65.000 nybileiere om hvilke feil bilen deres har hatt i løpet av de første 90 dagene de eide den.  Og her er en feil en feil.  En sigarettenner som ikke gjør det er like mye feil som en forbrenningsmotor som gjør det.  Eller: dersom høyre forhjul detter av og tretten mennesker dør er det en feil, akkurat som om ikke vindusheisen virker.  

Tilsynelatende primitivt, men når det kommer til skarpen: et glimrende mål på hvor seriøst bilfabrikkene tar innkjøp og samlebåndsarbeid.  Årets snitt-resultat er på 133 feil pr. 100 biler, det beste resultatet siden denne målingen begynte i 1998 – da var snittet 178.  I fjor lå gjennomsnittet på 148 klager pr. 100 biler, så bedringene er dramatiske.   Vi kan se forbedringene på andre måter også.  I 1998 lå Volkswagen sist, med 191 feil pr. 100.  Honda lå da først, Toyota har klemt seg forbi dem, mens Volkswagen har tatt jobben alvorlig og er på sjette plass nå. 

Rekkefølgen i år var:

Pos

Merke

Feil

Plass ’01

Feil ’01

1

Toyota

107

1

115

2

Honda

113

2

133

3

GM

130

4

146

4

DaimlerChrysler

141

5

145

5

Ford

143

7

162

6

Nissan

152

3

145

6

Volkswagen

152

6

159

I de forskjellige segmentene var det også biler som kom på sine respektive førsteplasser.  Der finner vi:

-         Toyota Corolla og Prius på deltførste plass i sin klasse

-         Chevrolet Malibu på billig mellomstor

-         Buick Century på dyrere mellomstor

-         Buick Le Sabre følger blant fullvoksne biler

-         Blant luksusbiler er Thunderbird nummer en blant de billigste, mens

-         Lexus GS 300/430 vant blant de i midten og

-         Lexus LS 430 vant blant de dyre

-         Mazda MX5 vant blant de små sportsbilene og

-         Chevrolet Corvette blant de store

I de forskjellige Truck-klassene var det, bortsett fra Ford Expedition, bare Toyotaer: Tacuma, Tundra, RAV4, Highlander, Sienna og Lexus LX 470. 

Hvis du er interessert i å se flere resultater, eller vite litt om hva J.D. Powers egentlig står for, så kan du jobbe deg innover fra åpningssiden hans på http://www.jdpower.com/


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: