[]
[] [firmabil.no] []

Norsk D-Jag: Kjempesensasjon


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Jaguars D-Type, vinner av Le Mans og vakker som få, er vel noe av det mest klassiske fra etterkrigstiden. Når vi leser at Christies skal selge en slik ”som opprinnelig ble solgt som ny til Norge der den ble racingkjørt av Scuderia Askolin” våkner vi. Dette ante vi ingenting om. Dette lukter sensasjon!

Christies er jo et av de mer seriøse auksjonshusene, så når de til sin store auksjon den 11 juni ber om bud på blant annet ”the absolute highlight for the Auction is a rare sports racing Jaguar D Type, a 1956 car which was sold new to Norway where it was raced as part of the Scuderia Askolin” er det klar vi våkner. En D-Jag på israce på Østensjø-vannet hadde vi liksom ikke hørt om, og Scuderia Askolin var vel ikke de vi heiet oftest på.

Det er jo selvfølgelig, dessverre, rent tøv. Innholdet i katalogen er da også ganske presis i beskrivelsen, dette var en bil som gikk til Kurre Lincoln i Finnland. Kjørt av blant annet den gamle rallyhelten Timo Makinen, og antagelig verdens eneste D-Jag som har kjørt seriøst løp i gamle Sovjet Unionen.

Fascinerende bil, men åpenbart svært herpa i finsk eie, for nå er nesten hele karosseriet nytt, hjelperammer kommer fra replica-maker Lynx og motoren er en annen enn den var. Dessuten er dette en av de mange D-Jaguarene som det finnes minst to av. På tross av en viss FIA-kontroll blir mange biler i dag godkjent dersom de bare har en felg fra original-bilen – som da etterpå også blir bygget opp igjen. Så denne finske bilen, som har vært i en engelsk samling i mange år, ”finnes” også i hvert fall i USA.

En gøyal detalj fra beskrivelsen, som nesten kunne antydet at bilen ble kjøpt til Norge, er at Curt Lincoln bestilte denne flunkende nye bilen med et utseende som om den skulle være velbrukt. ”Lag slitemerker på alle tre pedalene, slik at det indikerer bruk, skift ut rattet med et som er velbrukt, sett i et brukt førersete og still kilometertelleren på noe over 5000 km” står det fremdeles i den opprinnelige ordreboken som Jaguar-fabrikken fremdeles har. Alt dette, selvfølgelig, så han skulle betale lavere importavgifter og toller.

På tross av at bilen altså ikke er norsk ligger bud-estimatene på mellom 350 og 450.000 engelske pund.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: