[]
[] [firmabil.no] []

GM blir sterke i India


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det skjedde jo ikke akkurat stille og diskret da GM til slutt plantet føttene sine ned i Sør-Korea. Atskillig mer stillfarende har de vært i India. Der har de latt Suzuki gjøre jobben. I dag kontrollerer Suzuki Indias største bilprodusent.

I 1980 ble det produsert 30.000 personbiler i India. I 1990 var tallet 170.000. For to år siden 485.000 og i fjor 540.000. Du behøver ikke lære tallene utenat, men vær enig i at dette staves e-k-s-p-a-n-s-j-o-n.

Den største bilfabrikken i India er Maruti som behersker ca. 59 prosent av dette markedet. Frem til nå har dette vært et 50/50 eierskap med Suzuki på den ene siden og den indiske staten på den andre. Produktene derfra har i stor grad vært Suzuki-baserte, men fabrikkens ledelse har vært indiske, og såpass lite vellykkede at de i det siste forretningsåret klarte å tape penger.

Om det er derfor staten har slappet av på eierkravene aner vi ikke, men nylig presenterte Suzuki, der GM som kjent både har eierinteresser (20,1%) og solid innflytelse, en sjekk på 10 milliarder rupi til den andre eieren. Summen tilsvarer litt over 200 millioner dollars, og var betaling for at Suzuki skulle få et matematisk flertall. Men snart skal det betales nye 4 milliarder rupi, og det er for skikkelige aksjer. Da skal det utstedes nye, og de skal Suzuki få slik at deres eierandel kommer opp i 54,2 prosent, og staten nøyer seg med resten.

Så forteller Suzuki at nå skal det lanseres en ny modell hvert år, inntil Maruti har en 10-modell line-up. Dessuten skal det bygges flere fabrikker slik at man skal kunne importere færre deler, derved vil kostnadene kunne kuttes og marginene økes.

Staten på sin side har gjort en intensjonsavtale som sier at den skal ned på ca. 25% eierskap ved utgangen av mars neste år og så være helt ute i 2004. Det er ingen som tviler på at dette vil gjøre Maruti, som bygde sin første bil i 1983, til en kjappere, mer beslutningsdyktig bilfabrikk. De ti andre bilprodusentene som bygger biler i India vil nok merke det ja.

Dette er bare et av de eksemplene som gjør folk som forsøker å følge GM i Asia ganske svimle. Eller hva sies om et annet ferskt eksempel: Ved den store GM fabrikken i Rayong, sør-øst for Bankok, Thailand, trille det nå ut et typisk nisjeprodukt. Alfa Romeo 156 skal produseres i et volum av 4000/år – og forbindelsen er jo logisk. GM har jo også 20% i Fiat Auto som eier Alfa. Fra denne fabrikken skal det for øvrig også komme Zafiraer, Isuzuer og YGM-1 som er et fellesprosjekt mellom Suzuki og GM i USA.

Så GM i Asia er kjapp på foten.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: