Ny Peugeot - endelig ABS
Peugeot er jo, sammen med BMW, en av de få bilfabrikkene som også lager motorsykler. Honda og Suzuki er jo som kjent motorsykkelfabrikkene som også lager biler. Og nå har Peugeot kommet med en stor nyhet for sine to-hjulere. En scooter som ikke låser forhjulet. Toppmodellen blant Peugeots scootere heter Elystar og den blir nå utstyrt med et helt nytt integral-system for bremsene. Resultatet er greit: vesentlig kortere bremsestrekning med sterkt redusert sjanse for å skrense ut. Disse scooterne er på mellom 50 og 150 ccm, hvilket selvfølgelig betyr at slike, som ofte er like mye et motefenomen som et transportmiddel, ofte brukes av folk som ikke har hatt opplæring på annet enn biler. Det ser du på måten de bruker bremsene på. Gass er greit nok, der er det ikke noe å velge mellom, så bruken av den går greit. Men bremsing! Der du kan velge mellom foran og bak. Det viser seg i praksis at det er bakhjulsbremsen som benyttes, det er svært få av to-hjuls bilistene som tar sjansen på å gi forhjulsbremsen et godt napp. Det er åpenbart de tror at det vil medføre blokkering og tryning. Peugeots Synchro Braking Concept, SBC – hvorfor skal ikke også beskjedne scootere kunne ha tre-bokstavs betegnelser? – skal rette på dette. Fremdeles har de to separate bremsesystemer, men nå er bakhjulsbremsen, fra høyre hånd, bare en slag tilleggsbrems. Den seriøse bremsingen skjer fra venstre, og i det systemet er det en ventil som sørger for optimal fordeling av bremsekraft mellom for- og bakhjul. På de dyreste modellene er det enda flere finesser som opptrer. En servo ligger inne i systemet, for å forsterke bremsesignalet fra hendelen, og på forhjulet finner man et elektronisk styrt antiblokker-system. Når mange av to-takterne derfra nå også er utstyrt med TSDI (oops – der var det fire bokstaver!) som er et direkte innsprøytningssystem som både gjør forbruket og utslippene lavere og som helt eliminerer blå-tåken fra to-takterne, kan vi trygt slå fast at også tohjulingene fra Peugeot er på vei inn i det nye tusen-året. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |