[]
[] [firmabil.no] []

Packard skal gjenopplives - Hjælp!


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå kommer det noen signaler fra dem som tenker på å gjenopplive Packard igjen. Er årsaken at Mercedes er i ferd med å lansere Maybach? For 70 år siden var i hvert fall de to konkurrenter. Det er tvilsomt de kan bli det igjen.

Et amerikansk firma som heter Packard Motor Car Company, og som åpenbart eier Packard-navnet og logoen, har lenge snakket om å blåse liv i det amerikanske prestisjemerket igjen. De lover oss Amerikas eneste Ultra-luksus bil, med egen V12 motor og egen firehjulsdrift, masse aluminium og med en distinkt, konservativ styling i tre karosserivarianter: Sedan, Coupé og Convertible.

Spesifikasjonene er klare, og en prototype er åpenbart bygget, men om den allerede inneholder alle disse elementene aner vi ikke. Jeg har litt vondt for å karakterisere designen som annet enn distinkt også. Konservativt gir vel ikke akkurat uttrykk for hva jeg synes om estetikken.

440 hester skal syv-literen yte, og den er selvfølgelig den som gir navn til bilen: Packard Twelve. Men ”egen” V12 motor – så vidt jeg begriper kommer denne motoren fra Falconer og har vært brukt til å få fart på raceraktige båter utenfor California og Florida.

Denne motoren har i andre installasjoner hatt inntil 1000 hester, så muligheten er selvfølgelig til stede for at Bugatti ikke blir verdens kraftigste med sine 1001 hester.

Packard-folket skal bringe hestene til marken ved hjelp av et 35/65 split firehjulsdrift og vi blir lovet mindre enn 5 sekunder før vi er oppe i 100 kilometer. Utvekslingen sier at bilen skal kunne hilse på 250 km/t. Akselavstand på litt over 3 meter og totalt 5,30 meter lengde forteller også om et visst nærvær.

300 slike regner Roy Gullickson, Packard-president, med å bygge neste år, og under 100.000 dollars skal de i hvert fall ikke koste.

La meg forsiktig foreslå at dersom du vil bruke pengene dine på noe Packard, kan du for eksempel bli medlem av godt arbeidende Packard Motor Car Foundation (www.packardmotorfdn.org) som akkurat nå jobber for å redde deler av Packards gamle testbane, med noen spennende bygninger, der så mange av disse fabelaktige bilene ble utviklet.

Eller hvis du går til en annen site jeg har stor glede av, http://shop.store.yahoo.com/scripophily og derfra banker deg inn på biler, vil du blant annet se at et nydelig, gammelt aksjebrev fra Packard vil koste deg under 40 dollars. Der vil du også kunne lære at de første Packardene kom, ikke fra noen bilfabrikk men, fra Packard Electric Company. I 1932 ble Packard Electric en del av GM og har de siste årene hatt navnet Delphi Packard Electric System. Det er med andre ord ikke noen vits i å forsøke å gjennopplive Packard – egentlig lever den fremdeles.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: