[]
[] [firmabil.no] []

Toyota flyr


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

De siste to årene har jeg spurt Toyotas folk om hvordan det går med flyet deres, og bare fått et tomt blikk tilbake. Men nå har fagbladet Aviation Week fortalt at det har fløyet og det er offisielt at Toyota i USA ser seriøst på markedet for privatfly, først og fremst i USA.

Maskinen som fløy nå er amerikansk designet. 40 Toyota-ansatte har jobbet ut fra et av Toyotas store kontorer i USA, i Torrance, California, med å konstruere denne modellen som de kaller TAA Toyota Advanced Aircraft). Det endte altså med et en-motors, propelldrevet fireseter som nå er inne i en periode hvor både konstruksjon og separate komponenter skal testes.

Det er ikke Toyota selv som har bygget prototypen, den er satt sammen hos et firma som heter Scaled Composites. Der heter sjefen Burt Rutan, og de av dere som følger litt med i luften vet at det var han som bygget Voyager. Maskinen som med sine enorme vinger var den første som fløy jorden rundt uten å etterfylle drivstoff.

Toyota-maskinen er åpenbart ikke så ukonvensjonell. Selv om det ikke har vært vist noen bilder av den enda er det åpenbart at det markedet fabrikken nå studerer er det tradisjonelle amerikanske privatfly-markedet, og det er ikke alt for radikalt. Men siden prototypen er bygget hos Rutan kan man regne med at det er mange komposit-materialer her som vil erstatte de tradisjonelle aluminiumskomponentene, men det vil nok bare merkes på vekt og styrke og ikke på utseende.

Toyota regner nok med at dersom de nå klarer å definere et marked der ute vil de kunne ha muligheter i kraft av sine produksjonskunnskaper og sin salgsorganisasjon. Men det er tvilsomt om de ser på seg som et nytt aerospace-selskap. Det er nok heller en nisje i fritids/transport-markedet de ønsker å fylle.

På den annen siden er de ikke sentimentale. Da de for ti års tid siden lot Hamilton Standard utvikle en Lexus V8 motor til en FAA-godkjent flymotor, avsluttet de greit det eventyret da de slo fast at det ikke var noe særlig marked for noe slikt. Det samme kan selvfølgelig skje denne gang.

Men nå er de i hvert fall i luften.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: