Kina eksporterer til USA
En gang sto det sikkert en notis i en amerikansk avis om at ”Første japanske bil til USA”. Og for ikke så veldig lenge siden sto det tilsvarende om koreanske biler. Se hva det har ført til. Nå er den første ladningen kinesiske biler på vei. Det er en lav-profil operasjon som nå er i gang. 250 biler er eksportert fra den halvstatlige produsenten i Tianjin, en bilproduserende havneby ikke så langt fra Beijing, og skal til et lite firma i Florida. Riktignok snakker amerikanerne om å importere minst 25.000 biler de kommende fem årene, men nå i første omgang er bilene på vei for at man skal kunne sjekke hvor meget som må til for å møte amerikanske sikkerhets- og miljø-krav. I den kinesiske enden av operasjonen var det meget snakk om at eksporten var gjort med hjelp av Toyota, som har visse interesser i den kinesiske fabrikken, og som lar modellene sine lisensprodusere der. Men i USA var de raske med å vise til at dette ikke hadde noe med dem å gjøre. ”Det er ingen Toyota-merker på bilene, og ingen Toyota-garanti bak disse bilene” ble det presisert. Andre kan fortelle at Tianjin har problemer med synkende markedsandeler hjemme, og at kvaliteten er ganske dårlig – men noe tåler man kanskje for den planlagte USA-prisen på 10.000 dollars? Tianjin er også en av de fabrikkene det går fusjonshistorier om. Kina begynner kanskje å bli en så stor produsent at de kan få et lite overskudd som de kan eksportere. I 1991 ble det produsert 2.000 personbiler der. I 1996 var tallet 333.000 og i fjor var de oppe på 686.000 – fremdeles var de fleste brukbare biler av japansk konstruksjons-opprinnelse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |