Full fart for "ist"
Det er ikke lenge siden Toyota lanserte sin ”ungdomsbil” med det mystiske navnet ist. (Hadde det enda være Ist så kunne man tro at betydningen var First, men nei da.) Navnet skjemmet åpenbart ingen, bilen er i ferd med å sette nye salgsrekorder. Egentlig virker det som oppskriften på japansk salgssuksess er ganske grei: kom med en ny bil og salget går i taket de første månedene. Med andre ord, dersom du finner en måte å endre utseende og navn på hver annen måned, burde du være sikret suksess. Viktig er det bare at du må finne på masse hype, og så skynde deg å endre budskapet før folk oppdager at det er likt innhold i produktet. Japanernes hang etter siste nytt er fremdeles enorm, nedgangstider eller ikke nedgangstider. Nå kan det selvfølgelig være at Toyota ist er en god bil også, men jeg tviler på at det er det som er årsaken til at den ut-selger alle konkurrenter. Den er ny og trendy, og det burde holde i starten. ist er en bil som skal konkurrere rett mot Nissans March (Micra) og det var en bil med debut-suksess. Den samlet 40.000 ordre i løpet av de første 30 dagene etter lanseringen. Da Toyota la sammen ist-ordrene etter første 30 dager kom de opp i 42.000 – det beste resultatet Toyota har hatt på de siste fem årene. Den forrige Toyota-rekorden ble forresten pussig nok holdt av luksusbilen Crown, som samlet 35.000 bestillinger de første 30 dagene. Toyota er selvfølgelig overveldet av ist-interessen, og skrur opp produksjonen med 40% for å møte etterspørselen. Litt flaut må det vel egentlig være å bomme så enormt på markedet, opprinnelig hadde Toyota regnet med 15.000 salg pr. måned i begynnelsen. Hva som ikke kommer så godt frem i denne typen ”gratulerer” meldinger er at på tross av 42.000 bestillinger – den absolutte rekorden er fremdeles ikke slått. Den er det nemlig Honda som pådro seg da de lanserte Fit (Jazz). Den bilen samlet 48.000 underskrifter i løpet av de første 30 dagene. Den blir nok ikke lett å slå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |