Svak reg-mai i Europa
Fra mai i fjor til mai i år sank nybilsalget i Europa med 8 prosent. Dette er litt for stor nedgang til at den bare kan forklares med færre arbeidsdager. Det ligger nok andre symptomer under, som bilindustrien enda ikke har fått grep om. De uttrykker fremdeles forundring over det lave salget. Bare tre markeder viste fremgang i mai, og av dem var det vel bare Storbritannia som var av betydning. Der er folk fremdeles overveldet over at de nå bare betaler 10 prosent, og ikke lenger 25 prosent, mer enn de burde, for bilene sine. De to andre markedene med fremgang var Danmark med 11.500 biler i mai, og Finland med 12.700 biler – ingen av volumene er store nok til å gjøre særlig inntrykk på europeisk bilindustri. Nedgangen i mai følger en april som viste en forsiktig økning, men totalt ligger vi nå 3,8 prosent etter tilsvarende periode i 2001, og det er vel ingen grunn til å tro på noen særlig bedring i tiden som kommer. Tyskland er fremdeles nedgangslokomotivet, 284.000 biler i mai i år er nesten 50.000 færre enn mai i fjor, da begynner det å merkes. Italia 25.000 under, Frankrike 15.000 under og Spania 10.000 under, da skal det ikke mange flere til før vi er oppe i de 113.000 bilene som mangler på at vi skulle nådd mai 2001-tallet. Blant bilfabrikkene er det Fiat som leder tilbakegangen, de har tapt 30.000 nye biler i forhold til mai i fjor, men VW-gruppen er forbausende tett bak: 26.000 ligger de under. Mai var også den måneden PSA-gruppen viste tilbakegang igjen, selv om de akkumulert fremdeles ligger godt foran fjoråret. Bortsett fra BMW (men det var kun takket være Mini) var det vel bare gruppen av japanske produsenter som økte i mai, selv om enkeltmerker som Citroën, Seat og Chrysler kunne sette pluss foran navnet sitt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |