[]
[] [firmabil.no] []

Pininfarina-nytt på kinesisk


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Pininfarina har tidligere gjort jobber for Hafei, en av de mer progressive kinesiske bilfabrikkene. På årets bilutstilling i Beijing ble det vist to nye prototyper som et resultat av dette samarbeidet.

Hafei Lobo heter den som er nærmest produksjon. I løpet av høsten skal den trille av båndet. Dette er en bil i 106/Lupo-klassen. En fem-dørs moderne hatchback som drives av en 1,1-liter motor på 48 hester. Lengden er bare 3,58 meter med en akselavstand på 233 cm. Masse av konstruksjonsarbeidet har også foregått hos Pininfarina, og man tar peiling på at det skal produseres 100.000 slike hvert år.

Lobo-navnet har forøvrig ikke noe med en hjerneoperasjon å gjøre, det er visstnok et japansk ord som betyr ”en skatt på veien”.

100.000 biler pr. år er forøvrig produksjonstakten på den Hafei minivan’en Pininfarina presenterte på Geneve-utstillingen i 2000. Man skulle tro at det ikke var mulig å selge så mange av en bil som heter Hafei Songhuajiang Zhongyi, men det er kanskje enklere for kineserne å si det, enn for oss.

På den annen side er det kanskje vanskeligere for dem enn for oss å si Fantasy, som er navnet på den andre modellen Pininfarina og Hafei viste i Beijing. Dette er en ren konseptbil, det finnes overhodet ingen produksjonsplaner. Det er vel også et spørsmål om når det kinesiske markedet er modent for slike biler. Målene er oppgitt til 471 x 182 x 138 cm, og siden vekten er gitt såpass nøyaktig som 1650 kg tyder det på at dette er en prototype som går. Og da må den være drevet av et eller annet. Det skal bli spennende å lære litt om dette.

På den annen side kan det godt være at dette bare er et spin-off resultat fra et annet prosjekt som Pininfarina bare har lånt bort til Hafei for at de skal få til enda mer ShowBiz på utstillingen. For også der begynner bilutstillinger å bli skikkelig underholdning.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: