Etter 6 år: Boxster oppdateres
Bestselgeren til Porsche får nå en Mark II behandling. Den har vært så å si uforandret i produksjon siden den ble presentert i oktober 1996, det samme gjelder S-utgaven som vi har hatt gleden av siden høsten 1999. Flere hester og koppholdere er blant nyhetene. Den største nyheten er selvfølgelig at nå blir Porsches svært så håndterbare barchettaer enda mer håndterbare. Motorene blir beholdt, men begge har fått VarioCam. Denne spesielle kammen som serverer variable ventiltider gjør at den minste motoren nå leverer 228 hester mot 220 i den gamle utgaven. 3,2-literen i S-modellen får også 8 hester mer enn gårsdagens 252. Om ikke hk-økningen høres så dramatisk ut så er dreiemomentkurven blitt merkbart endret, og forbruket er samtidig sunket med 2 prosent i snittmålingene. Klare forbedringer, spesielt når Porsche ikke tar en eneste Euro for dem. Heller ikke de andre forbedringene koster noe, høstens priser fra fabrikk skal være de samme som i dag. Og da får man for eksempel med seg oppvarmet bakrute i cabrioleten, litt styling-endring rundt de bakre luftinntakene og spoileren og merkbare kabin-forandringer. Elektriske vindusheiser som standard, fjernkontrollerte utenbords speil som også kan varmes opp, sentrallås og – for S-modellen – et alarmsystem som også er koblet til hanskerommet. Nå er også disse modellene kablet opp slik at de kan utnytte Porsches Communication Management fullt ut. Til den sentralen hører det meste, fra CD-spiller til avansert navigasjonssystem til muligheter for utvekslinger av multi-media-data over den såkalte MOST-bus. Her kan kunden skreddersy etter eget behov, dersom han begriper noe av systemet i det hele tatt. (Langbølgeradio med kassett-del tror jeg ikke lenger kan leveres.) Og fremdeles skal de fleste Boxstere komme fra Finland – det er ikke bare mobiltelefoner derfra, nei. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |