[]
[] [firmabil.no] []

Fangio tilbake på "ringen"


Terje Ringen - BilNorge



Det har vært mye snakk om legenden Juan Manuel Fangio den senere tiden, nå som Schumacher er i ferd med å tangere den siste av han gjenværende rekorder - 5 VM-titler. Fra i dag er han tilbake på Nürburgring.

Torsdag setter en gruppe av Bils lesere seg på buss for å oppleve helgens Formel 1-løp live på Nürburgring. Vel fremme på ringen blir de møtt av Juan Manuel Fangio og hans sølvpil.

Det er dagens Mercedes McLaren-førere, David Coulthard og Kimi Räikkönen som står for avdukingen av den gedigne bronseskulpturen som er donert av DaimlerChrysler og Fangio Foundation i forbindelse med 75-årsfeiringen av Nürburgring. Og da snakker vi selvsagt om ”Det grønne helvete” eller Nordsløyfa, ikke om dagens Mikke Mus-bane.

Statuen på drøyt tre tonn plasseres like utenfor det populære opplevelsessenteret tilknyttet Nürburgring og er i naturlig størrelse slik at gjester inviteres til å sette seg oppi bilen for å bli fotografert sammen med Fangio. Bilen er en Mercedes-Benz W196 Silver Arrow, og den førte Fangio til seier i Europa Grand Prix i 1954. Året etter var argentineren tilbake på ringen og gikk til topps i det internasjonale Eifel Rennen i en Mercedes 300 SLR.

Statuen på Nürburgring er en av fem kopier, mens originalen allerede står godt plantet ved Catalunya-banen i Barcelona. Hvor de øvrige 4 kopier skal plasseres er foreløpig ikke avgjort.

Juan Manuel Fangio levde fra 1911 til 1995 og tok sin første VM-tittel i en Alfa Romeo i 1951. Han ble plukket opp av Mercedes’ legendariske teamsjef, Alfred Neubauer som forærte ham en W196 Silver Arrow, og med den tok argentineren to strake VM-titler i 1954 og 55 før han allierte seg med de italienske teamene, Lancia-Ferrari og Maserati som ga ham utstyr for å vinne tittelen også i 1956-57.

”Mine prestasjoner kan aldri sammenlignes med de Fangio sto for,” sa Michael Schumacher i Budapest i fjor etter å ha tatt sin fjerde VM-tittel. ”De gamle helter kjørte med livet som innsats, mens vi i dag sitter trygt i sikre biler på baner med solide sikkerhetssoner.” Fangio kom seg helskinnet gjennom sin karriere og døde 84 år gammel i 1995. Et tankekors er det at han tok sin siste tittel i en alder av 46 år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: