[]
[] [firmabil.no] []

SAAB sikter mot 200.000


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



”Med den nye 9-3 kan Saab realistisk sikte mot 200.000 salg i året”, sa Peter Augustsson under Automotive News konferansen i Gøteborg.

Det er åpenbart at svenskene har lagt ut den nye 9-3 serien slik at den i meget sterkere grad skal kunne konkurrere mot BMWs 3-serie. Først kommer sedan-utgaven til Paris-utstillingen, med salg rett etter. Dagens fem-dørs utgave later ikke til å bli repetert på den nye serien, derimot vil den etterfølges av en åpen utgave, sannsynligvis bygget i Østerrike og ikke lenger hos Valmet i Finland. Deretter får vi stasjonsvognen og til slutt 9-3X, crossover-modeller som trekker både foran og bak.

500 millioner Euro har GM lagt inn i den nye modellens produksjonsanlegg. Den skal bli meget rimeligere å produsere enn dagens, dels deler den plattform med for eksempel Opels nye Vectra – Epsilon heter understellet, du kan like godt lære deg navnet – det vil bli mye brukt fremover. Dessuten har de halvert antall underleverandører til ca. 200. Det hele skal resultere i høyere produktivitet.

Fabrikken jobber også hardt når det gjelder å gjøre forhandler-organisasjonen mer effektiv. Det skal settes om flere Metropol-sentra i Europa, og forhandlertallet skal nesten halveres fortelles det. Men i Norge skal det av en eller annen grunn ikke skje endringer med forhandlerne, forteller den norske importøren til Bilnytt.

Augustsson sa ikke noe om når Saab skal begynne å tjene penger igjen, men han antydet at det ville skje lenge før man nådde 200.000-grensen. 140-150.000 var det nødvendige volumet antydet han. Hvilket vil si at med fjorårets salg på nesten 130.000 var de ikke så veldig langt unna.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: