Chrysler finpusser palletten
Etter merke og modell er farge det viktigste når folk kjøper ny bil. Hos Chrysler er et eget team kun opptatt av farger, og de tror sølv blir dominerende i tiden fremover. Margaret Hackstedde er ansvarlig for farger og materialvalg hos Chrysler, og ikke overraskende forteller hun at hver fjerde bil de selger er sølvfarget. ”Fra 2003-modellene skal vi lansere friske, nye fargetoner – inspirert av sølv – på våre biler, trucker og minivaner,” sier hun og legger til at blått i forskjellige varianter også kommer til å bli populært neste år. Chrylser benytter sine konseptbiler til å introdusere nye fargetoner, konsepter som siden har blitt til spennende biler som Dodge Viper, Chrysler Prowler og PT Cruiser. I tillegg til årets to nye konsepter, Pacifica og Crossfire, som skal realiseres i gateversjoner i løpet av de nærmeste årene. ”Farger brukes bevisst for å fremheve formene i våre konseptbiler,” legger Hackstedde til. Når 2004-modeller av Pacifica presenteres neste år vil den tilbys i Satin Jade, en sølvfarge med sterke innslag av grønt. Interiøret får en dypere jade-farge med detaljer i sølv. Sportssoupéen Crossfire tilbys i en ny Sapphire Silver lakk og får også mange interiørdetaljer i metall. For å utvikle nye farger for fremtidige modeller har Chrysler et kreativt team som kun tenker farger. Og med den lange utviklingstiden bilindustrien har, kreves det noe i retning krystallkuler for å gjette seg til hva som blir moteriktig om 2 til 3 år. Blant de nye fargene Chrysler tilbyr for sine tre merker neste år er Satin Jade, Sapphire Silver, Butane Blue, Light Blue, Electric Blue, Deep Lava Red, Blaze Red Crystal, Deep Red, Cactus Green, Timberline Green, Light Khaki og Brilliant Black Crystal. Og bare det å komme opp med slike navn krever nok en omfattende stab av kreative hoder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |