Colt galopperer tilbake
De siste årene har Colt nesten ikke vært i bruk i Mitsubishi-sammenheng. Colt, Mirage og Lancer har gått om hverandre som betegnelser på biler med ganske lav prioritet. Siste gang modellrekken ble særlig fornyet var i 1995. Nå skal Colt bli navnet på den nye verdensbilen. Ikke før var Rolf Eckrodt høytidelig innsatt i sitt nye embete som president for Daimlerchryslers samarbeidende japanske selskap, Mitsubishi, før han grep tilbake i historien og forkynte at den nye verdensbilen fra Mitsu skal hete Colt. Colt er et navn som stammer tilbake til 1962 da Mitsubishis første bil over 500-grensen ble døpt Colt 600. Etter det ble navnet brukt så intenst at ingen ante vel egentlig hva fabrikken het. Den norske importøren – som kom midt i 70-årene, brukte Colt i navnet, bilene het Colt og også internasjonalt var det Colt. Den første Galanten fra Mitsubishi i 1969, het for eksempel Colt Galant. Og nå skal navnet altså oppgraderes igjen. Det skal brukes på den nye modellen som skal få Mitsubishi tilbake på kartet for alvor. Ny ledelse, ny filosofi, ny designer og nye penger, alt sammen med en klar Daimlecrysler aksent. Bilen det dreier seg om skal nok forhåndsdebutere på Parisutstillingen – i hvert fall skal den lanseres i Japan senere på høsten. Den vil nok inneholde vesentlige elementer fra CZ-konseptene som ble vist på Tokyo i fjor, og skal med tiden legge grunnlag for samarbeidsprosjekter med flere andre fabrikker i DC-sfæren. Om den kan bli like populær som de mest populære Colt’ene i sin tid var er vel tvilsomt. 10.000 hver måned ble det solgt av den lille hesten en periode. Vi får vel imidlertid håpe at den nye inneholder noen flere finesser enn det de gamle Colt’ene ble kjent for. Den eneste plassen Colt får i japansk bilinnovasjonshistorie skyldes at i slutten av 60-årene var Colt 1200 den første som kunne leveres med tiltbar rattstamme. Når det fortelles at den nye Colt først og fremst skal utfordre Honda Jazz, Nissan Micra og Toyota Yaris, får du vel en ide om hva slags bil det er snakk om. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |