[]
[] [firmabil.no] []

Ny spennende Mégane


Atle Falch Tuverud - BilNorge



På en Internasjonal Pressekonferanse i Paris i dag ble nye Renault Megane II presentert. I første omgang er det 3-dørs og 5-dørs combicoupé det dreier seg om. Disse vil komme til Norge på slutten av året. Flere varianter står for tur.

Renault trenger en ny bil i den harde kompaktklassen nå. Det har ikke vært mange synlige endringer på Mégane siden 1996, men den har kommet i mange versjoner; 3-dørs, 5-dørs, sedan, stasjonsvogn, cabriolet og flerbruksbil. Flerbruksbilen Renault Scénic het Renault Mégane Scénic da den kom og er fortsatt som et familie-medlem å regne.

Det ble presisert i dag at Scénic opprettet en ny biltype da den kom, som de fleste konkurrerende bilmerker i dag har et svar på. Men selv om Scénic har fått mange konkurrenter er den fortsatt såpass konkurransedyktig at Renault valgte å prioritere 5-dørs og 3-dørs først. Den neste Scénic ligger ca 9 måneder bak i løypa. (Forrige gang var den 11 måneder etter.)

Så i dag var det altså combicoupéne Renault forståelig nok var opptatt av å rette fokus mot. Ikke uventet har bilene mange felles designtrekk fra sine større og spesielle søsken; Vel Satis og Avantime. Spesielt gjelder dette den særpregede bakstussen. I interiøret har Renault-konseptet Talisman stått modell, betjeningssystemet 'Touch Design' skal gjøre bilen enklere å betjene ved kun enkle berøringer.

5-dørs combicoupé skal rettes mot de lojale, mens 3-dørs skal være en sporty bil som skal rettes mot de unge, blir vi fortalt. Renault skal ha lagt vekt på å designe de ulike versjonene av Mégane II til ulike målgrupper og gi dem hver sin identitet.

Mégane II er den første bilen som skal bygges på den nye C-plattformen som Renault og Nissan skal dele. På denne plattformen er målet å bygge 1.8 millioner biler i året innen 2006. Dette er den andre plattformen Nissan og Renault har utviklet sammen. (Den første, B-plattformen, har Nissan allerede tatt i bruk med nye Nissan Micra som har begynt å rulle hjemme i Japan. Det er ventet at disse to plattformene i fremtiden skal stå for halvparten av produksjonsvolumet til de to bilmerkene.)

Mégane II vil i første omgang bli levert med tre bensinmotorer: 1.4 liter som yter 98 hk, 1.6 liter som yter 115 hk og 2.0 med 136 hk. Den vil også bli levert med common rail prinsippet på dieselfronten med 1.5 dCi 80 hesters og 1.9 dCi 120 hesters motor.

Nye Renault Mégane skal selges i 75 land og kommer som sagt til Norge i slutten av 2002. Så er det bare å vente på stasjonsvognen, sedanen, cabrioleten og Scénic. Innen høsten 2003 skal den nye storfamilien nærme seg fulltallig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: