Ny Fighter fra (det visste du vel ikke?) Mazda
Ford og Mazda har allerede en del modeller felles. Amerikansk Ford Laser og Mazda 323 for eksempel. Eller Mazda Tribute og Ford Escape. Eller den som debuterte nå nettopp – i Thailand av alle steder – Mazda Fighter. Den skal snart suppleres av sin to-eggede tvilling, Ford Ranger. Vi snakker pick up/truck og vi snakker produsert ved AutoAlliance-fabrikken som de to partnerne driver i Thailand. Tro derfor ikke at de modellene er fjerne for oss: langt over halvparten av produksjonen eksporteres og det fortelles at den nye Fighter skal introduseres i Europa til høsten (etter Paris-utstillingen?) og deretter Australia og Sør Afrika. Bilen tilhører ikke de store, 2,5 eller 2,9 liters diesel, 5 meter lang og bare 1,70 bred, men fronten på Mazda-utgaven er blitt svært brutal, for å late som om den er større og sterkere enn den virkelig er? Selv om Fords parallell ikke er vist enda fortelles det at den har hentet masse styling fra F-350 Tonka konseptet fra Detroit-utstillingen i januar, hvilket må bety at den ser ganske maskulin ut også. En spesiell lokal detalj med denne modellen er at man nå har designet en kabin med smale dører bak fordørene. Bare at AutoAllliance insisterer på å kalle dem RAPs – Rear Access Panels. Dersom den registreres som firedører i Thailand blir det 12 prosent avgifter, mens en to-dørs kabin ville nøye seg med 3%. På alle andre markeder vil disse panelene, som riktignok ikke kan åpnes utenfra, bli markedsført som 2 halve dører ekstra som gjør det ekstra enkelt å lempe inn last bak setene, eller forenkle adkomsten til eventuell ekstra benk bak. I Thailandutgaven finnes det ikke seter bak, det er bare en polstret drivstofftank der. Men med festepunkter for sikkerhetsseler! Foreløpig tar AutoAlliance peiling på å produsere 7-8.000 av disse hver måned når produksjonen kommer i gang i slutten av juli. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |