Slapt bilsalg i USA
Blant dem vi fremdeles kaller de tre amerikanske bilprodusentene var det bare GM som rapporterte om fremgang i juli. Ellers var det såpass mange som fortalte om tilbakegang at juni 2002 må kunne kalles en slapp måned. Den største ikke-nyheten var vel at lette trucker igjen ligger på førsteplassen etter at personbiler la seg på topp i mai. Av det samlede antall nyregistrerte såkalte Light Vehicles på 1.536.019 enheter var 777.787 Light Trucks (derav 90.500 importerte). De bilene som heter Cars ble summert opp til 761.232 – av dem var 201.550 importert. Totalen ligger 1,5% under fjoråret som sånn sett er en forbedring, for hele året så langt ligger 3,1 prosent under. Men alt for mange, blant dem Toyota, Mitsubishi og BMW kunne fortelle om glimrende første halvår men en juni lavere enn i fjor. GM takket imidlertid sine sports-uter for en fremgang på 4,3 prosent i juni, mens Ford sank med 10,6 og Chrysler med 4 prosent. Honda og Acura hadde forøvrig begge vekst i juni, Hyundai satte nye månedsrekord, og mens Volvo ramlet med 24,5 prosent kunne SAAB notere seg for en pluss på 21 prosent. Blant de mer kuriøse merker vi at Mini har brukt tre måneder på å nå nesten 7.000 eksemplarer – og der snakker vi om begrenset tilfang. Den opprinnelige Minien brukte fra 1961 til 1967 på å nå 10.000 salg i USA. X-typen til Jaguar har et fabelaktig salg, opp 62% og sett under hele året har Land Rover økt sitt salg med mer enn 50%. Ellers nærmer Chevrolet seg sterkt og truer med å overta førsteplassen på merkestatistikken fra Ford. På tross av at Fords F-serie fremdeles er bestselger i USA. Men ellers er det ganske sørgelig med Fords modeller. Av de 24 modellene som kommer fra Fords tre amerikanske avdelinger er det nå bare Mercury Mountaineer som ligger foran fjorårets salgstall målt på første halvår. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |