[]
[] [firmabil.no] []

Overlegen Ferrari-seier på vanskelig føre


Knut Skallerud - BilNorge



I typisk Silverstone-vær der regnet kom og gikk, gjorde Ferrari de riktige valgene underveis og ble premiert med 1. og 2. plass til Schumacher og Barrichello.

Michael Schumacher tok søndag sin 60. Formel 1 seier i sitt 169. løp og var på pallen for 107. gang. Dermed gikk han også forbi Prost som hadde 106 pallplasseringer.

Mye av suksessen kan han takke teamledelsen for. Ross Brawn og Jean Todd har full kontoll og velger riktige dekk der andre roter seg bort.

Største eksponent for det var i dag McLaren-teamet som var inn og ut av depoet for å skifte dekk og kjørte rundt på banen i øsregn med tørrværsdekk. Helt flaut!

Søndagens første overraskelse leverte brasilianeren Rubens Barrichello som hadde overbevist på trening fredag og lørdag og som stod i første startrekke sammen med colombianerne Juan Pablo Montoya i BMW Williams. Da starten gikk for den ene oppvarmingsrunden førerne får, stod Barrichello igjen. Det betyr i Formel 1 sporten at da må han starte bakerst.

Ferrariføreren viste i dag at han virkelig er i storform og at "pakken" de har, kombinasjonen bil og dekk (Bridgestone), virkelig fungerer om dagen. Barrichello kjørte seg helt opp til 2. plass, tross at han startet bakerst og hadde en surring underveis der han tapte 10 sekunder.

Rubens Barrichello og Juan Pablo Montoya delte på å ligge på andreplass. Etter 42 runder kom Montoya seg forbi, mens Barrichello hadde en fin passering av Montoya etter 46 runder, som han selv uttrykte at han var godt fornøyd med på pressekonferansen etter løpet. Disse to søramerikanerne ser ut til å ha funnet tonen. Rett etter løpet spøkte, lo og gratulerte de hverandre.

BAR teamet jublet like mye som Ferrari-teamet i dag. De dro i land en 4. og 5. plass med Jacques Villeneuve og Olivier Panis. Teamet hadde ikke ikke et eneste poeng før dette løpet.

Jenson Button i Renault hadde en knallstart og dro forbi 4-5 biler på innersiden opp startlangsiden. Men da det var bare 3-4 runder igjen stod røykskyen fra bilen hans og han måtte gi seg. Etterpå gikk ryktene om det var feil med det ene forhjulet, men det så ikke slik ut i den røykskyen han var innhyllet i. Hans lagkamerat Jarno Trulli kom heller ikke til mål, han måtte gi seg etter 29 runder.

Ellers var dagen preget av mange pitstop for alle teamene. Mye å gjøre for mekanikerne, av og på med dekk og mange vanskelige valg. De har tre forskjellige dekktyper å velge mellom og valgene tas av førerne og teamledelsen i fellesskap. Ferrari valgte å kjøre på intermediate dekk, som er en mellomting mellom tørrværsdekk og regndekk.

BMW Williams valgte regndekk, mens McLaren kjørte (altfor) lenge på tørrværsdekk. Men det var mye av og på og inn og ut av depoet for alle teamene. BMW Williams hadde også store problemer med bensinpåfyllingen i det Ralf Schumacher var inne etter 31 runder og skiftet fra regndekk til nye regndekk. Han ga opp å vente på bensin og dro av gårde.

Det blir nok en skikkelig oppvask i flere av teamene etter søndagens Grand Prix løp på Silverstone i England.

Resultater fra Storbritania Grand Prix
1. M.SCHUMACHER, Ferrari, Bridgestone, 1h31'45"015
2. R.BARRICHELLO, Ferrari, B, + 0'14"578
3. J.P. MONTOYA, Williams BMW, Michelin + 0'31"661
4. J. VILLENEUVE, BAR Honda, B
5. O. PANIS, BAR Honda, B
6. N. HEIDFELD, Sauber Petronas, B
7. G. FISICHELLA, Jordan Honda, B
8. R.SCHUMACHER, Williams BMW, M
9. F. MASSA, Sauber Petronas, B
10. D. COULTHARD, McLaren Mercedes, M
11. P. DE LA ROSA, Jaguar Cosworth, M
12. J. BUTTON, Renault, M
13. T. SATO, Jordan Honda, B
14. K. RAIKKONEN, McLaren Mercedes, M
15. J. TRULLI, Renault, M
16. E. BERNOLDI, Arrows Cosworth,B
17. E.IRVINE, Jaguar Cosworth, M
18. HH. FRENTZEN, Arrows Cosworth B
19. M. SALO, Toyota, M
20. M. WEBBER, Minardi Asiatech, M
21. A. MCNISH, Toyota, M


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: