Avansert S60R
Vi har i grunn fortalt det meste før. S60R og V70R stammer fra konseptene PCC og PCC II, og disse konseptene inneholdt all den teknikken som Volvo nå gir til S60R og V70R. Nyheten er at teknikken blir tilgjengelig i en ganske anonym bil. Volvo S60R og V70R vil komme med en turboladet 5-sylindret rekkemotor på 2.5 liter. Motoren har 300hk og yter 400 Nm fra 2.100 o/min. Volvo hevder at S60R vil bruke 5,8 sekunder på å nå 100 km/t med den nyutviklede 6-trinns manuelle gearkassen. (Det leveres også en 5-trinns automat med mulighet for å sjalte manuelt). 100-0 km/t skal bremsene klare på 36 meter. Sjåføren kan under kjøring velge mellom tre ulike chassisinnstillinger via knapper på dashbordet. ”Comfort”, ”Sport” og ”Advanced Sport”. Dette vil gjøre bilen forberedt på ulike kjørestiler i forhold til tid og sted. Volvo forteller at S60R i Comfort-innstillingen vil isolere karosseriet fra ujevnheter i veien, mens den i Advanced Sport-innstillingen vil være en kompromissløs sportsbil. Mulighetene til disse innstillingene kommer som følge av noe Volvo kaller Four C-teknologien (Continously Controlled Chassi Concept). Denne teknologien samler informasjon om hvordan bilen beveger seg og oppdaterer innstillingen til den enkelte støtdemper 500 ganger i sekundet. Faktorene som spiller inn er hastighet, rattets posisjon og hjulenes og karosseriets bevegelser. Four-C teknologien er også med på å styre den elektroniske firehjulsdriften, AWD-systemet har derfor svært kort inn- og utkoblingstid. Mens Volvo har brukt teknikken fra konseptene, har de gått vekk fra designelementene. S60R og V70R er forholdsvis like sine søsken uten R. Det er bare små detaljer i eksteriøret som forteller at dette er noe mer. Innvendig er instrumentene i blått med sølvrammer og skinndetaljene er sydd med matchende blå sting. Produksjonen starter tidlig i 2003, og bilene blir levert i et begrenset antall. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |