[]
[] [firmabil.no] []

Audi utfordrer Phaeton


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



NY AUDI A8: Så lenge fikk fetter Phaeton være i fred. Selv om Audis nye A8 ikke kommer før langt ut på høsten, slipper de detaljene for sin nye 7 Serie/S-Klasse/Phaeton-utfordrer allerede nå. En ting er helt klart: designen er omtrent like radikal som hos segment-kammeraten fra VW.

Nå som alle de fire tyske topp-modellene er på plass virker BMW enda modigere enn tidligere. For også Audi viser at de ikke tror noe om denne kundekretsens sans for avansert, uvanlig design. Det vil nok ta enda to-tre år før vi får se resultater fra det nye designteamet hos Audi, fremdeles er det design-by-copy-machine som gjelder. Selvfølgelig ser man at det er endringer, men det er ingen som vil reagere på at Von Hansen har en ny A8 foran garasjen sin. Tøft gjort av BMWs selgere å gå ut og pushe en 7-Serie mot disse konservative konkurrentene.

Under skallet er det imidlertid ikke mye konservativt. Alu-struktur og firehjulsdrift, selvfølgelig, akkurat som den forrige. Men Nå med luftfjæring, meget adaptive støtdempere, en løft-funksjon for de siste 400 meterene opp til hytta, og alle de moderne bremsehjelpere som finnes. Radar-hjulpet cruise-kontroll og to trinns-airbags, med et spesielt ballongsystem for hodeavdelingene er med i listen over sikkerhet.

På listen over se-å-fløtt-dere-inn-til-høyre-avdelingen finner vi i første omgang to V8-motorer. 3,7 literen byr på 280 hester og 360 Nm – med den veier bilen 1770 og derfor bruker den hele 7,3 sekunder fra null til 100. Det finnes også en V8-motor på 4,2 l med 335 hester og 430 Nm. I denne utgaven veier bilen 1780 kg – jeg har aldri forstått hvorfor en motor med større hull, og mer luft inni skal veie mer – men kommer allikevel opp til 100 km/t på 6,3 sekunder.

I den norske utgaven kan den også få en ny 3-liters motor som erstatter sekseren på 2,8 liter, kjent også fra A4 og A6 modeller. De som er hektet på diesel vil om en stund få tilgang på en V8 TDI-utgave, antakelig på 4 liter – den samme skal også inn i Porsche Cayenne. Og for virkelig å melde seg på i øverste klassen kommer den også med den samme 6 liters W12 som Phaeton debuterte med.

Listen over utstyr er selvfølgelig enorm. Fra en Sesam-åpn-deg-opp adgangs- og start-kontroll, til automatisk dekktrykk-kontroll. Men det skal Audi ha: i den store VW-gruppe-sammenhengen er dette en modell som er noe helt for seg selv. Den er ikke, for eksempel, som den kommende Bentley’en, en modifisert Phaeton. Den er helt klart enda et argument for fortsatt annonsering med Vorsprung durch Technik.

Bare synd med har-vi-ikk-sett’n-før design.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: