Stopp hos Jensen (igjen)
Hvor mange nær-døden opplevelser Jensen har hatt siden brødrene Richard og Alan startet den i 1936 er vanskelig å si. Nå er de oppe i en ny. Denne uken trakk MacDonald Partnership seg. Turn-around-spesialisten hadde vært der en god stund nå, men nå ga de opp å få ”nye” Jensen opp å gå. De 40 spesialistene som jobbet der, pluss de som jobbet hos karosserileverandøren, Elgin Technologies, er for tiden uten arbeid. Da er bedriftene satt under administrasjon, hvilket betyr at det er håp om å finne ferske penger og ny ledelse som kan få det hele i gang igjen. Det er snakk om mellom 1 og 2 millioner pund, men sannsynligvis er det endel problemer som ikke ligger helt oppe i dagen. Folkene som sto bak gjenopprettelsen av Jensen, og den nye V8-motoriserte bilen, har vist seg ganske fikse på det meste fra varemerker til konstruksjoner av flere forretningsenheter som man kan konke nå og da. Det fortelles at fire investorer vil ha gått gjennom bedriften og papirene når denne uken en omme. Noen er aksjonærer i det opprinnelige selskapet, og en er representert av MacDonald Partnership. Det er også kjent at Merseyside Investment Fund, Jensen-fabrikken ligger innenfor deres område, nær Liverpool, tidligere i år avslo anmodning om et lån på 1,5 millioner pund til Jensen. De kunne ikke si noe om årsaken til avslaget, men formålet ble antakelig ansett som meget risikabelt. Særdeles risikabelt, åpenbart, for MIF fikk 36 millioner Pund fra EU for å investere i risikable prosjekter i området. Jeg vet om en mann som har kommet ut fra Jensen-eventyr med suksess. Og det er ikke norsk-amerikaneren Kjell Qvale, som overtok bedriften i seksti-årene og som fikk med seg Donald Healey som styreformann da de bygde Jensen-Healey. Den gangen ble det blåst ganske mange millioner. Derimot hadde han også med seg, som ansatt, en fyr som heter Bob Edminston. Da den utgaven av Jensen stengte sine dører i 1975 tok Edminston med seg det han hadde spart, sammen med alle sine erfaringer, og startet International Motors. Det er en av UKs største frie importører, med store interesser i distribusjon og eiendom og med agenturer for bl.a. Subaru, Isuzu og Daihatsu. Det er ikke noe som tyder på at han tilhører kretsen av potensielle Jensen-investorer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |