[]
[] [firmabil.no] []

Safari Rally: McRae overtar teten


Terje Ringen - BilNorge



Petter Solberg måtte bryte Safari Rally etter en rekke tekniske problemer fredag. I dag har hans teamkollega i Subaru, Tommi Mäkinen, fått sin dose problemer og måttet først overgi ledelsen til sin rival i Ford, Colin McRae, for deretter å bryte.

De røffe veiene i Safari Rally tærer hardt på både menn og maskiner. Temperaturer godt opp på 30-tallet gjør de raske bilene om til rene bakerovner for mannskapet om bord. Rutine er av stor betydning under slike forhold, og første dag ble dominert av de to ringrevene Tommi Mäkinen (som ledet gjennom hele dagen) og Colin McRae.

SS5 – 73,93 km
Lørdagens åpningsetappe ble vunnet av Sebastian Loeb i Citroën foran Carlos Sainz i Ford og Harri Rovenperä i Peugeot. Kenneth Eriksson fortsatte å vise gode takter i sin Skoda og noterte 4. beste tid foran Colin McRae i Ford og Richard Burns i Peugeot.

Tommi Mäkinen som ledet etter første dag fikk problemer med de bakre demperne på sin Subaru og ga fra seg hele 9 minutter til teten. Dermed ramlet den erfarne finnen fra ledelse helt ned til 6. plass bak Markko Märtin.

SS6 – 74,75 km
Lørdagens andre etappe ble kansellert på grunn av dis som medførte at helikopterne ikke kunne lette. I Safari Rally er førerne helt avhengig av at disse varsler dyr og andre hindringer i veien.

SS7 – 106,59 km
Regjerende verdensmester, Richard Burns i Peugeot vant dagens tredje etappe med en margin på 16,5 sekunder til Colin McRae (Ford). Enda en Peugeot fulgte på tredje plass med Harri Rovenperä mens den unge Ford-føreren Markko Märtin var tredje raskest. Gilles Panizzi i Peugeot var nummer fem foran de to Citroën-førerne, Thomas Rådström og Sebastian Loeb.

Mer uflaks rammet Tommi Mäkinen som måtte skifte et punktert hjul, noe som kostet finnen rundt tre minutter. Kenneth Eriksson, som har hengt bra med i rallyet til nå, stoppet etter endt etappe med gearkasse-problemer.

SS8 – 81,67 km
Asfaltspesialisten Gilles Panizzi i Peugeot viste at han også behersker røffere underlag ved å vinne SS8. Han ble nærmest fulgt av Sebastian Loeb i Citroën og ytterligere to Peugeot-førere, Harri Rovenperä og Richard Burns. Deretter fulgte Thomas Rådström i Citroën og to Forder med Colin McRae og Markko Märtin.

Fire av de 8 beste i sammendraget måtte bryte på eller etter denne etappen. Tommi Mäkinen fikk ødelagt høyre, fremre hjuloppheng på sin Subaru og Carlos Sainz mistet oljerykket i sin Ford. Kenneth Eriksson i Skoda og Richard Burns i Peugeot klarte begge å gjennomføre etappen, men måtte bryte på vei til service med henholdsvis ødelagt gearkasse og et avrevet forhjul.

Sammenlagt etter 8 etapper
Rekkefølgen i tet er dermed ganske forandret i det bare en av lørdagens etapper gjenstår. Colin McRae i Ford har overtatt ledelsen foran Harri Rovenperä (+ 2:56,5) i Peugeot. Ny Ford følger på 3. plass med Markko Märtin (+ 8:32,0) før beste Citroën-fører, Thomas Rådström (+ 13:16,3). Sebastian Loeb (+ 18:02,0) i Citroën avanserer til 5. plass grunnet Burns’ brudd og Gilles Panizzi (+ 35:30,9) er foreløpig nummer 6 og innehar dermed den siste poengplassen. På de neste plassene følger Juha Kankkunen (Hyundai), Roman Kresta (Skoda), Alistair McRae (Mitsubishi) og beste Gruppe N-fører, Ligato i Mitsubishi. Eneste gjenværende fabrikkfører for Subaru er Toshi Arai som ligger på 11. plass i en Impreza WRX.

SS9 – 73,93 km
Lørdagens siste etappe ble vunnet av Sebastian Loeb i Citroën foran Gilles Panizzi og Harri Rovenperä i Peugeot. Colin McRae (Ford) tok 4. plassen foran Thomas Rådström (Citroën) og Markko Märtin (Ford). Dermed ble rekkefølgen blant de beste uforandret med unntak av 7. plassen som ble overtatt av Roman Kresta (Skoda) mens Juha Kankkunen (Hyundai) ramlet til 8. plass.

Tre etapper skal kjøres søndag, og resultat og kommentarer finner du her på BilNorge.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: