350 km/t, 349 eksemplarer
Hva skal bilen hete, spurte vi sist. Nå vet vi det, det offisielle navnet blir Ferrari Enzo Ferrari. Det får ikke hjelpe. Spesifikasjonene forteller om en utrolig bil også. Nå er FX, eller F60, eller altså Enzo Ferrari som ble sluttresultatet, vist offentlig. Og selv om den ikke kjørte for egen motor er det nok filmer som viste den – i gul utgave – bli håndtert av en aggressiv Michael Schumacher som selvfølgelig sier at nærmere en ren Formel 1-bil kan man aldri komme på landeveien. 14 år er det siden Ferrari døde, fabrikken hans er i ferd med å ta enda et VM – velfortjent, før de begynte på denne siste runden med seire hadde det vært VM-tørke i hele 21 år – og banker har priset virksomheten høyere enn Porsche. Han burde være fornøyd, og kan vel heller ikke akkurat synes det er trist at hans navn settes på det mest utrolige av biler som noensinne er kommet fra denne utrolige fabrikken. Men riktignok kunne Luca di Montezemolo, Ferrari-sjefen, ved lanseringen fortelle at konstruktør-gruppen med Amedeo Felisa i spissen, allerede tenker på etterfølgeren ”som skal bli enda raskere og enda vakrere”. Foreløpig burde denne kunne holde. Vekten er nede på 1365 kg, en Murcielago veier 300 kg mer. Forholdsvis avanserte materialer brukt på en forholdsvis avansert måte kan man nok påstå. V 12 motoren (V 10 er for puslete Formel 1 biler, ekte landeveisbiler har 12!) på seks liter yter 660 hester og har et dreiemoment på 657 Nm ved 5500 omdreininger. Seks gearkassetrinn styres elektrohydraulisk via en computer etter signaler fra manualer på rattet. Vi snakker kjappe gearskift! Mindre enn 150 millisekunder sier Ferrari-teknikerne. Og ikke noe surr med firehjulsdrift, her kommer kreftene ut der de skal. De får imidlertid hjelp med mer enn bare vekten til å finne veien ned mot asfalten. Vi snakker nemlig også ganske avansert aerodynamikk her. Variabel høyde over havet for forhjulene, variabel geometri i luftinntakene foran og en hekkspoiler som også beveger seg sørger for et marktrykk som øker med hastigheten. Ved 200 km/t ligger det på 344 kg, ved 300 km/ er det økt til 775 kg og ved toppfart er det aerodynamiske trykket på 1360. Det betyr at dersom føreren veier minus 5 kg vil bilen teoretisk kunne kjøre opp ned i taket på tunnelen! De av dere som synes det er veldig morsomt med millimetre får notere at den måler 4702 x 2035 x 1147 og dekkene klokkes inn på 245/35 ZR 19 foran og 345/35 ZR 19 bak. Man er trofast mot vennene, dekkmerket er selvfølgelig Bridgestone. De prestasjons-verdiene Ferrari har oppgitt er null til hundre på 3,7 sekunder. Null til dobbelt så mye på 9,5 sekunder. Og toppfart på ”over 350 km/t”. Prisen er også bekreftet, ”rundt 660.000 Euro”. For den prisen får du blant annet setetilpassingstime på fabrikken. Du har fire størrelser å velge mellom, S, M, L og XL. Den som passer deg skal da monteres i en av 16 mulige posisjoner. Og deretter blir de to pedalene tilpasset. Produksjonen begynner i november og det skal ikke bygges flere enn 349 eksemplarer. De aller fleste er allerede bestilt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |