[]
[] [firmabil.no] []

Sørkoreansk utfordrer


Tormod Magelssen - YrkesBil



SSANGYONG REXTON VAREBIL: SsangYong har, som de fleste andre koreanske bilprodusentene, hatt sine problemer de senere årene. Men nå ser det ut som om vinden er i ferd med å snu. Ikke bare går fabrikken med overskudd – de har lansert arvtageren til Musso, nemlig Rexton. Vi har sett nærmere på varebilvarianten.

Etter at norske myndigheter gjorde om bilavgiftene regnet vi med at mange norskbygde varebilvarianter skulle forsvinne. Det gjorde de også, i hvert fall en stund, men nå er de aller fleste tilbake i ombygget utgave. I jakten på å få plass til den norske avgiftskassa har noen modifisert baklukene, mens andre har valgt å utstyre bilene med et forhøyet tak.

Førermiljø
SsangYong-importøren DAF Norge AS har bygd om Rexton til varebil ved å senke gulvet i varerommet. Dermed slapp man å gjøre utvendige endringer av karosseriet, endringer som ikke alltid blir designmessig vellykkede. Varerommet er 184,5 cm langt og måler 109 cm mellom hjulkassene.

Førermiljøet i Rexton er smakfullt. Interiørets fargevalg og finish står ikke noe tilbake for de fleste konkurrentene. Dashbordet er tofarget, i dette tilfellet er det en svart del øverst og en beige del under. Kombinert med detaljer i imitert treverk og metallook blir det hele ganske vellykket. Men et ettermontert VDO-stereoanlegg trekker ned helhetsinntrykket.

Drivlinje
Rexton varebil kan leveres med tre forskjellige motorer, alle produseres på lisens fra Mercedes-Benz. Den billigste utgaven heter RX230 og har en firesylindret bensinmotor på 2,3 liter og 147 hk, mens YrkesBils RX290 testbil var utstyrt med en 2,9 liters femsylindret turbodiesel på 120 hk og 256 Nm. ”Top of the line” er RX320 som har en sekssylindret bensinmotor på 3,2 liter og 218 hk.

Dieselmotoren i Rexton er litt lat i det lave turtallsområdet, men når man blir vant til motorkarakteristikken oppleves den allikevel som lettkjørt. Motoren er koplet til en femtrinns manuell gearkasse. I tillegg har bilen reduksjonsgear i form av en transferkasse fra Borg Warner.

En uvanlig, men ganske smart sikkerhetsdetalj er at man ikke får startet motoren før clutchpedalen er trykket inn. Dette har vi tidligere bare sett hos enkelte amerikanske biler med manuell gearkasse.

Det største ankepunktet mot Rexton er sannsynligvis navnet SsangYong, et navn som ikke akkurat er på alle nordmenns lepper. Men hos importøren DAF Norge AS sier de at de vil legge vekt på Rexton-navnet i markedsføringen.

Testen av Rexton RX290 varebil leser du i en høstlig utgave av YrkesBil, mens du vil møte en personbilvariant av Rexton i en fremtidig utgave av Bil.

  • Pris og data for Rexton varebil
  • Pris og data for Rexton personbil
    Artikkel fra www.firmabil.no
    URL: